loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 238
11 زمان : 1399:2

مذاكرات تجاري

مذاكره اصولي و حرفه اي يكي از مهم ترين عوامل موفقيت در تجارت است. توانايي در مذاكره، مجموعه اي از مهارت هاي ارتباطي و بين فردي است كه به منظور رسيدن به يك نتيجه مطلوب مورد استفاده قرار مي گيرد. يك مذاكره كننده خوب مي تواند بهترين معاملات را رقم زده و به اين ترتيب يك مزيت رقابتي پايدار را براي تجارت خود ايجاد نمايد. يك مذاكره بي نتيجه زماني رخ مي دهد كه دو طرف مذاكره و يا افراد يك گروه براي پيدا كردن راه حل موثر در برطرف كردن مشكل و رسيدن به هدف مشترك در پروژه و يا قرارداد اختلاف نظر پيدا مي كنند.

مذاكرات موفقيت آميز براي هر دو طرف نياز به همكاري و هماهنگ كردن توافقي دارد كه براي تمامي طرفين مذاكره قابل قبول و سودمند باشد. برخي از افراد از توانايي هاي ذاتي براي شركت در يك مذاكره پربار برخوردارند، مهم نيست كه چقدر اين مذاكره مي تواند براي آنها چالش برانگيز به نظر برسد چرا كه آنها تا حدودي توانايي رسيدن به يك نتيجه مثبت را خواهند داشت، اما با اين حال ممكن است اكثر افراد اين توانايي را به خودي خود نداشته باشند. در اين صورت مي توان با يادگيري مهارت هاي مذاكره و تمرين آنها نتايج بهتري را به دست آورد.

اين مهارت ها را مي توان با استفاده از برنامه هاي توسعه يافته در اين حوزه نيز افزايش داد. يعني با آموختن راهكارهاي آموزشي مدرن نظير استفاده از فيلم هاي تبليغاتي مبتني بر يك سناريوي مشخص، شبيه سازي هاي تصويري و ارائه پاورپوينت در هنگام گفتگو، با افزايش جذابيت محصولات و خدمات مي توان به نتايج بهتري در طي مذاكرات تجاري رسيد. در ادامه اين مقاله به برخي از مهارت هاي لازم براي مذاكرات تجاري كه براي رسيدن به اهداف مشخص و سودمند در تجارت مورد استفاده قرار مي گيرند مي پردازيم، همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه شويد.

مهارت هاي لازم براي مذاكرات تجاري

  • تحليل و بررسي مشكل به منظور شناسايي منافع و اهداف تجاري

مذاكره كنندگان حرفه اي بايد مهارت هايي را براي تحليل مشكلات و تعيين منافع هر يك از طرفين در مذاكرات داشته باشند. در واقع مي توان با تجزيه و تحليل دقيق مشكلات، نتيجه اهداف را مشخص كرد. شناسايي مسائل پيش رو براي هر دو طرف مي تواند به يافتن سازش درميان آنها كمك كند.

مذاكرات تجاري

  • كسب آمادگي هاي لازم قبل از مذاكرات تجاري

يك مذاكره كننده ماهر قبل از شروع جلسه، به خوبي براي آن آماده مي شود. اين آمادگي شامل تعيين اهداف، زمينه هاي تجارت و در صورت نياز برخي از جايگزين هاي ممكن براي اهداف خواهد بود. علاوه بر اين، مذاكره كننده ها با مطالعه و بررسي سوابق مذاكرات قبلي، زمينه هاي توافق و اهداف مشترك را پيدا مي كنند و با توجه به آن متن مذاكرات تجاري كنوني را تنظيم مي نمايند. آمادگي قبل از جسله مذاكره مي تواند به تنهايي ۹۰ درصد از موفقيت شما را در مذاكرات تضمين نمايد، هر چه براي مذاكره آماده تر باشيد، نتيجه مذاكره براي همه طرفين قابل قبول تر خواهد شد.

در ابتدا بايد اطمينان حاصل كنيد كه تمام اطلاعاتي را كه مي تواند براي مذاكرات پيش رو مورد استفاده قرار بگيرد خواهيد داشت. سپس در مورد روند مذاكرات از ابتدا تا انتها فكر كنيد و هر احتمالي را در نظر بگيريد. شما بايد قبل از مذاكره در مورد محصول يا خدمات و فردي كه با آن مذاكره مي كنيد مطلع شويد. شما مي توانيد اين اطلاعات را از طريق تحقيق و پرس و جو به دست آوريد. به ياد داشته باشيد كه قدرت هميشه در كنار فردي است كه بهترين و كامل ترين اطلاعات در اختيار اوست.

  • افزايش مهارت هاي شنيداري

از جمله مهارت هاي كليدي مذاكره كنندگان تجاري حرفه اي اين است كه مي توانند در جريان بحث و مذاكره به خوبي به طرف ديگر در طول مكالمه گوش فرا دهند. اين مهارت مي تواند توانايي خواندن زبان بدن فرد مقابل و ارتباطات كلامي با وي باشد. گوش دادن به طرف ديگر براي پيدا كردن اختلافات و اشتراكات مهم است. در واقع به جاي صرف كردن زمان زيادي براي مذاكرات، يك مذاكره كننده ماهر زمان بيشتري را صرف گوش دادن به طرف ديگر و خواسته هاي وي خواهد كرد. ضروري است كه به طرف ديگر احترام بگذاريم تا زمينه هايي را براي مصالحه در جلسه پيدا كنيم.

  • حفظ آرامش و كنترل كردن احساسات در طول روند مذاكره

يك مذاكره كننده خوب مي بايست بتواند در تمام طول مذاكرات احساسات خود را به خوبي كنترل نمايد. مذاكره بر روي مسائل حساس و متضاد با منافع مي تواند نا اميد كننده باشد و گاهي اوقات با ايجاد تشنج و عدم كنترل احساسات، وضعيت را در طول جلسه بدتر كرده و منجر به نتايج منفي شود. بنابراين در صورت بروز اختلافات در ديدگاه هاي طرفين باز هم با كنترل احساسات و حفظ آرامش خود اجازه دهيد تا طرف مقابل ديدگاه خود را به راحتي بيان نمايد. به ياد داشته باشيد كنترل نكردن احساسات در هر مذاكره اي چه تجاري و يا غير تجاري مي تواند با شكسته شدن ارتباط بين دو طرف، منجر به نتايج نامطلوب شود.

  • برقراري يك ارتباط كلامي روشن و موثر در هنگام مذاكرات تجاري

مذاكره كنندگان بايد در طي مذاكره توانايي برقراري ارتباط كلامي واضح و كارآمد را با طرف ديگر داشته باشند. چرا كه اگر طرفين مذاكره به وضوح نظر خود را بيان نكنند ممكن است منجر به سوءتفاهم و رسيدن به نتيجه نامطلوب در پايان مذاكره شود. بنابراين در يك جلسه مذاكره تجاري، يك مذاكره كننده خوب بايد مهارت ها و تاكتيك هايي را داشته باشد تا اهداف و نتايج منطقي خود را به خوبي برآورده كند.

  • توانايي انجام كار تيمي در ارائه يك مذاكره مفيد تجاري

مذاكره لزوما فردي نخواهد بود بلكه مذاكره كنندگان موثر بايد مهارت هاي لازم براي همكاري به عنوان يك تيم تجاري موفق را نيز داشته باشند تا بتوانند در طول مذاكرات فضاي مشتركي را در بين طرفين قرارداد ايجاد نمايند. همچنين كساني كه در مذاكره در هر دو طرف موضوع قرار دارند هم بايد براي رسيدن به يك راه حل مناسب با يكديگر همكاري نمايند.

مذاكرات تجاري

  • توانايي در حل مسئله براي رسيدن به اهداف مشترك تجاري

افرادي كه داراي مهارت هاي خوبي براي مذاكره هستند توانايي يافتن راه حل هاي متنوعي را براي حل مشكلات خواهند داشت. يعني مذاكره كننده به جاي تمركز بر روي هدف نهايي خود مي تواند بر روي حل مسئله اي تمركز كند كه در صورت ادامه يافتن آن مي تواند منجر به شكست كلي مذاكره شود. در اين صورت به دست آوردن يك راه حل مناسب براي هر دو طرف مذاكره مي تواند بسيار سودمند است.

  • توانايي در تصميم گيري قاطعانه در مسائل مهم تجاري

افرادي كه براي رهبري يك مذاكره موثر تجاري تسلط كافي دارند، براي تصميم گيري قاطعانه در طي يك مذاكره توانايي بالايي خواهند داشت چرا كه در غير اين صورت ممكن است اهداف تجاري آنها به خطر بيافتد. از طرفي در يك قرارداد تجاري مهم تصميم گيري قاطعانه ضروري است و مي تواند به سرعت منجر به پايان دادن به يك بن بست و رسيدن به توافق همه جانبه شود.

  • رعايت اصول اخلاقي براي ايجاد يك فضاي مطمئن در تجارت

رعايت اصول و موازين اخلاقي اجتماعي و تجاري توسط مذاكره كنندگان مي تواند به ايجاد يك فضاي امن و مورد اعتماد در بين طرفين مذاكره كمك كند.به بيان ديگر طرفين مذاكره بايد اعتماد كنند كه طرف ديگر دستورالعمل ها و موافقت نامه هاي به دست آمده در طول مذاكره را تا پايان رابطه تجاري ادامه خواهد داد و براساس وعده هايش عمل خواهد كرد.

***

كلام آخر

مهارت هاي لازم براي داشتن يك مذاكره سودمند تجاري، بايد مجموعه اي از توانايي ها و دانش لازم براي اطمينان از دستيابي به اهداف مورد نظر باشد. كه براي رسيدن به اين نتيجه ضروري است كه يك برنامه آموزشي مناسب را براي مذاكره كنندگان تجاري فراهم آورد، تا به آنها اجازه داده شود در مورد ماهيت مذاكرات تجاري و مراحل پيش رويشان به خوبي آموزش ببينند. اين عمل در نهايت منجر به افزايش مزيت رقابتي و سودآوري بيشتر در تجارت خواهد شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 1838
  • بازدید کلی : 47848
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی