loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 331
11 زمان : 1399:2

مسير گمركي

مسيرهاي گمركي چگونه در سيستم تعيين مي‌گردند؟

طبق قوانين گمرك، در فرايند ترخيص كالاهاي وارداتي، كنترل‌هايي بايد انجام شود. طي بررسي‌هاي كارشناسان گمرك، مشخص مي‌شود كه بر اساس شرايط و ضوابط كالاي مورد نظر در كدام يك از ۳ مسير سبز، زرد و قرمز قرار مي‌گيرد. اظهارنامه‌هاي گمركي پس از طي مراحل و ارزيابي‌ها هر يك از مسيرهاي گمركي داراي شماره ارزيابي مي‌شوند كه تخصيص اين عدد به اظهارنامه گمركي به منزله پايان تشريفات گمركي تلقي مي‌گردد و پس از آن دايره صندوق و صدور پروانه، اقدام به صادر كردن پروانه مي‌نمايد.

درواقع هدف از انتخاب مسيرهاي گمركي، اعتماد به خدمات گيرنده و اعمال كنترل‌هاي گمركي براي اظهارنامه كالاهايي است كه بايد حتماً كنترل شوند و از اين طريق ديگر اظهارنامه‌ها در حداقل زمان و بازرسي به گيرنده تحويل داده شود.

اما اين‌كه روند تعيين مسير اظهارنامه‌ها به چه صورت بوده و هر يك بر اساس چه شرايطي در يكي از مسيرهاي سبز، زرد و يا قرمز قرار مي‌گيرد، در ادامه به آن پرداخته شده است. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

مسير گمركي

چگونگي تعيين مسير گمركي و سرويس ارزيابي گمرك هنگام ترخيص كالا

گمرك به منظور اتلاف وقت و نيز عدم بازرسي فيزيكي تمام كالاهاي وارداتي، با استفاده از يك سامانه هوشمند الكترونيكي به نام “Selective” بر اساس ميزان ريسك، اقدام به تعيين مسير براي اظهارنامه‌ها مي‌نمايد. با استفاده از اين سيستم نيازي به بررسي همه محموله‌هاي وارداتي و كنترل اسناد آن‌ها جهت تطبيق با حقوق و عوارض اخذ شده نيست و تنها برخي كالاهاي مشكوك كه احتمال قاچاق و غيرقانوني بودن آن‌ها وجود دارد، مورد ارزيابي دقيق و كامل قرار مي‌گيرند.

روند كار بدين صورت است كه پس از اظهار كالاي وارداتي يا صادراتي مورد نظر و كوتاژ آن در سامانه EPL براي تعيين مسير گمركي بايد نوبت‌گيري كرد تا كارشناسان بر اساس قوانين زير مسير گمركي را اعلام نمايد.

عوامل مؤثر در تعيين مسير گمرك

هنگام تعيين مسير گمركي كارشناس بر اساس هر يك از موارد زير اظهارنامه را در يكي از مسيرهاي سبز، زرد و يا قرمز قرار مي‌دهد.

– نوع تعريف كالا شامل تعرفه‌هاي ممنوع و مشروط

– نوع معامله نظير بدون انتقال ارز و غيره

– وضعيت كالا نو يا مستعمل بودن

– ارزش كالا مانند كالايي با ارزش بالاي يك حجم دلار

– كشور مبدأ

– صاحب كالا

– اظهاركننده، ترخيص كار و يا حق‌العمل كار گمركي

مسير گمركي

مسير سبز

آسان‌ترين و‌ سريع‌ترين مسير براي ترخيص كالا، مسير سبز است كه در آن سرويس ارزيابي پس از دريافت اظهارنامه بدون بازديد و نياز به مجوز قانوني خاصي، در صورت وجود اسناد و مجوزهاي احتمالي اجباري لازم، رديف تعرفه اظهاري، وجوه پرداختي و نيز درستي مندرجات اظهارنامه، اقدام به دريافت شماره ارزيابي از سيستم مي‌نمايد.

معمولاً اظهارنامه‌هايي كه در مسير سبز قرار مي‌گيرند، طي يك ساعت و حتي در برخي موارد نيم ساعت كار ترخيص كالا انجام مي‌شود.

در برخي از گمرك‌ها، هم‌زمان با قرارگيري اظهارنامه نظير اظهارنامه واحدهاي توليدي در مسير سبز، پس از اخذ حقوق ورودي، پروانه الكترونيكي صادر و با هم به درب خروجي فرستاده مي‌شوند.

عوامل مؤثر جهت قرارگيري در مسير سبز

– كارت‌هاي بازرگاني شركت‌هاي توليدي

– خوش‌حسابي مالياتي

– عدم وجود ديسپانس يا هر نوع خلاف در اظهارنامه محموله

در اين راه كساني كه كارت بازرگاني تازه دريافت كرده‌اند از شانس بسيار كمي جهت قرار گيري در مسير سبز يا زرد را داشته و معمولاً مسير قرمز براي آن‌ها تعيين مي‌شود. همچنين گاهي بدون هيچ دليلي و به صورت تصادفي كالا در مسير سبز يا قرمز قرار مي‌گيرد.

مسير زرد

روند ترخيص كالا در اظهارنامه‌هاي با مسير زرد كمي سخت‌تر و طولاني‌تر از مسير سبز بوده و كالا بايد مورد آزمايش قرار گرفته و يا استاندارد بودن آن مورد بررسي قرار گيرد. در اين‌ مسير كالا بازديد و ارزيابي فيزيكي نمي‌شود اما اسناد به طور كامل و دقيق بررسي مي‌شود.

در اغلب موارد سابقه ترخيص كمتر از سه ماه گذشته ك ارائه كاتالوگ و تطبيق ارزش كالا با ارزش استنباطي گمرك از عواملي مؤثري است كه اظهارنامه را در مسير زرد قرار مي‌دهد.

مسير قرمز

تمامي كالاهايي كه اظهارنامه آن‌ها در مسير قرمز قرار گرفته نياز به كسب مجوز ورود و بازرسي فيزيكي با رعايت كامل ضوابط توسط ارزياب دارد و بايد نتيجه حاصل را در اظهارنامه درج نمايد. ترخيص كالا در اين مسير نسبت به دو مسير قبلي از زمان طولاني‌تري برخوردار است.

اسناد مخدوش و ناقص، عدم تطابق ارزش گمرك با ارزش اظهاري ارائه شده و كارت‌هاي بازرگاني تازه صدور از مهم‌ترين دلايلي است كه اظهارنامه جهت ترخيص كالا در مسير قرمز قرار مي‌گيرد.

مسير گمركي

سخن پاياني

همان‌طور كه گفته شد تعيين مسيرهاي گمركي در زمان روند ترخيص كالاي وارداتي نقش مؤثري دارد. اظهارنامه‌هاي گمركي پس از قرارگيري در سامانه هوشمند بر مبناي مديريت ريسك، در يكي از مسيرهاي سبز، زرد و يا قرمز قرار مي‌گيرند. البته مسير آبي هم وجود دارد كه اكنون مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و فقط در مواقع اضطراري براي كالاهايي كه نياز به ترخيص سريع دارند، تعيين مي‌شود. در اين قبيل محموله‌ها، رسيدگي و بازرسي از اسناد پس از ترخيص و در دفتر صاحب كالا صورت مي‌پذيرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 64
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 912
  • بازدید سال : 1751
  • بازدید کلی : 47761
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی