loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 239
11 زمان : 1399:2

فرآيند و قانون برگزاري مناقصات

حتما تابحال نام مناقصه و مزايده به گوشتان خورده است اما آيا مي دانيد معني اين دو كلمه چيست؟ از فرآيند و قانون برگزاري مناقصات چه مي دانيد؟
بسياري از افراد زماني كه با كلمه مناقصه روبرو مي شوند، جمعي از مردم را در يك سالن رسمي به ياد مي آورند كه هر يك قيمتي را اعلام مي كند و داوري با يك چكش مبلغ آخر را تاييد مي كند.اما كلمه مناقصه و مزايده همانطور كه از ظاهر كلمه مشخص است، به معني كم ترين و بيشترين قيمت براي يك كالا يا خدمت است.
كساني كه پيشنهاد قيمت مي دهند، مناقصه گر و كسي كه باني مناقصه است را مناقصه گزار مي نامند. براي آشنايي بيشتر با فرآيند و قانون برگزاري مناقصات با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه شويد.

فرآيند و قانون برگزاري مناقصاتزمان و قيمت، عناصر اصلي فرايند مناقصه

شرح فرآيند و قانون برگزاري مناقصات

در واقع، مناقصه رقابتي براي پيدا كردن پيشنهاد كمترين قيمت و مزايده براي پيدا كردن پيشنهاد بيشترين قيمت است. بنابراين، مناقصه براي اجناس و خدمات خريدني و مزايده براي اجناس و خدمات فروختني مي باشد.
البته تنها ملاك براي برنده شدن در مناقصه ها، قيمت پايين پيشنهاد نيست. پس از دادن پيشنهاد، خصوصيات و سوابق افراد و شركت هاي مناقصه گر نيز به طور كامل بررسي مي شود و در يك جمع بندي كلي برنده تعيين مي گردد.
طريقه كار به اين صورت است كه مناقصه گذار ابتدا بودجه مناسب و نوع مناقصه را تامين مي كند. سپس تصميم به انتشار آگهي مناقصه ميگيرد. آگهي را يا به صورت عمومي يا خصوصي پخش مي كند و زماني را براي جلسه انتخاب بهترين پيشنهاد تعيين مي كند. در روز موعود، پيشنهادهاي افراد يا شركت هاي مختلف خوانده مي شود و گروهي فني درباره انتخاب برنده نهايي تصميم گيري مي كنند. اين انتخاب با توجه به مدارك و اسناد و قيمت هاي عرضه شده انجام مي گيرد.

شرح فرآيند و قانون برگزاري مناقصاتگروه فني مناقصه تعيين كننده برنده نهايي هر مناقصه

متاسفانه بسياري از افراد حقيقي و حقوقي براي برنده شدن در مناقصات ،به اعمالي دست مي زنند كه بعدها گريبان گيرشان مي شود. مثلا ممكن است براي برنده شدن در مناقصات ،پيشنهادهاي غير عقلاني و عجيبي دهند تا مناقصه گزار را وسوسه كنند. در بسياري از مواقع اين اتفاق مي افتد و مناقصه گزار صرف ديدن مبلغ بسيار پايين آن ها را انتخاب مي كند و مناقصه را به آن ها مي سپارد.
اما پس از مدتي، شكست يا بلاتكليف ماندن پروژه، عواقب تصميم خود را مشاهده مي كند و از عمل خود پشيمان مي شود.
اولين كاري كه بايد براي برنده شدن در مناقصات انجام دهيد، كسب اطلاعات مرتبط است. سعي كنيد تمامي منابعي كه اطلاعات مناقصه ها ارائه مي كنند را دنبال كنيد و از ريزترين شرايط آن ها باخبر باشيد.
اسناد و مدارك خود را تكميل كنيد و كم ترين سوابق خود را نيز ارائه دهيد. زيرا پس از ارسال مدارك، ديگر امكان تصحيح و تكميل آن ها وجود ندارد.
مناقصه گران به هيچ وجه نمي توانند بيش از يك پاكت تحويل دهند و براي هرگونه اصلاح در محتويات پاكت بايد در زمان مقرر اقدام نمايند. به طوري كه قابل گواهي و ثبت شده باشد.

گاهي ديده مي شود كه مناقصه گزار مجبور مي شود دوباره جلسه مناقصه را تجديد كند. زماني كه يكي از شرايط زير واقع شود اين كار انجام مي شود.
۱- تعداد افراد شركت كننده كمتر از حد نصاب باشد.
۲- برندگان اول و دوم از بستن قرارداد پشيمان شده باشند.
۳- اعتبار مدت پيشنهادها و پاكت ها گذشته باشد.
۴- هيات رسيدگي به شكايات دستور به اين كار داده باشد.
۵- قيمت هاي پيشنهادي به قدري بالا باشد كه انجام پروژه توجيه اقتصادي نداشته باشد.

شرح فرآيند و قانون برگزاري مناقصاتكميسيون فني براي انتخاب برنده اول مناقصات

انواع مناقصه

مناقصه ها از دو لحاظ بررسي مي شوند كه هر تقسيم بندي دوباره به دو دسته كوچك تر تقسيم مي شود.
۱- تعداد مراحل فرايند مناقصه
الف- مناقصات تك مرحله اي
ب- مناقصات دو مرحله اي
۲- عام يا خاص بودن مناقصه
الف- مناقصات عمومي
ب- مناقصات خصوصي يا محدود
در تقسيم بندي اول كه مناقصات را به دو دسته تك مرحله اي يا دو مرحله اي تقسيم مي كند، تصميم گيرنده مناقصه گذار است. هر مناقصه ،داراي يك تيم فني است كه براي نتيجه گيري نهايي بايد همه جوانب را بسنجد و تصميم بگيرد. وقتي مناقصه گران پيشنهادهاي خود را اعلام كردند، تيم فني بايد بگويد كه نتيجه را همان روز اعلام مي كند يا جلسه ديگري براي معرفي برنده ترتيب مي دهد.
بنابراين تصميم مشخص مي شود كه مناقصه تك مرحله اي باقي مي ماند يا به جلسه بعد موكول مي شود.
اما در تقسيم بندي دوم، ملاك عمومي بودن يا خصوصي بودن آگهي مناقصه است. اگر مناقصه گزار آگهي مناقصه را در روزنامه ها و مكان هاي عمومي اعلام كند، پيشنهادهاي بيشتري براي او فرستاده مي شود. اما در بعضي موارد، او تشخيص مي دهد كه اين آگهي فقط در بين اعضاي داراي صلاحيت منتشر شود و تنها اين افراد پيشنهاد خود را ارسال كنند.

مناقصه هاي عمومي

در گذشته، بيشتر مناقصه ها به شكل دولتي و در يك فضاي محدود برگزار مي شد. زيرا آگهي ها تنها در روزنامه ها و مجلات چاپ مي شدند و افراد كمي آن ها را مشاهده مي كردند.

اما حالا با گسترش اينترنت و فضاي مجازي، اپليكيشن ها و سايت هاي مرتبط رسالت پخش هر چه بيشتر اطلاعات را بر عهده گرفتند.
در حال حاضر، حتي اگر در دور افتاده ترين روستاها زندگي كنيد، مي توانيد اخبار مربوط به مناقضه ها و مزايده ها را در يك نگاه بخوانيد. زيرا فضاي اينترنت اين امكان را به شما مي دهد كه فارغ از مكان بتوانيد معاملات خود را بي كم و كاست انجام دهيد. كافيست در اپليكيشن هايي مانند اپليكيشن بي واسطه عضو شويد.
در نتيجه با توجه به اين كه مبالغ هنگفتي از بودجه كشور صرف پروژه هاي عمراني و صنعتي مي شود، پيمان كاران بايد با دقت بيشتري براي مناقصه ها انتخاب شوند. چرا كه موفقيت در هر پروژه بزرگ، شاخص توسعه كشور را افزايش مي دهد و اقتصاد كشور را پوياتر مي كند.
بنابراين، در حال حاضر، مهم ترين مسئله در رابطه با مناقصه هاي بزرگ و دولتي، انتخاب پيشنهاد هاي افراد لايق است تا بتوانند اقتصاد جامعه را به شكلي پوياتر ترتيب دهند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 824
  • بازدید سال : 1663
  • بازدید کلی : 47673
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی