loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 249
11 زمان : 1399:2

انوانتر

در روند ترخيص كالا صاحب آن يا نماينده قانوني او حق دارد قبل از تسليم اظهارنامه، طبق تقاضاي كتبي و ارائه اسناد مالكيت با موافقت گمرك كالاي خود را ببيند و سپس بسته‌ها را وزن و باز كند و محتويات آن را ببيند؛ اين كار براي بدست آوردن مشخصات مذكور است. نماينده يا صاحب كالا در عين حال مي‌تواند كار نمونه برداري و خشك كردن كالا و تعويض لفاف آن را نيز انجام دهد.

اين اقدام بايد با حضور و تحت نظارت مستمر ماموران مطلع انجام شود كه اداره در ضمن صدور اجازه تعيين مي‌كند.

هرگاه بر اثر باز كردن و بستن بسته‌ها به ترتيب فوق خسارتي به محتويات آنها وارد شود، مسئوليت آن متوجه گمرك نيست و بابت آن، خسارت يا تخفيفي در حقوق گمركي، سود بازرگاني و هزينه‌هاي گمركي و عوارض پرداخت نمي‌شود. هرگاه صاحب كالا بخواهد اقدام به بازديد محتويات بسته‌ها، تغيير لفاف يا خشك كردن كالا يا ساير اعمالي كه نيازمند تغيير در بسته‌بندي و دست‌خوردگي كالاست انجام دهد، بايد مراتب را به صراحت و وضوح و تفكيك، در درخواست خود قيد كند. ماموري كه براي اين كار تعيين مي‌شود بايد مراقبت كند كه غير از آنچه صاحب كالا درخواست كرده و با آن موافقت شده اقدام ديگري انجام نگيرد .

همچنين قبل از انجام هر عملي مامور بايد مشخصات ظاهري بسته‌ها را از نظر نوع بسته، علامت، سالم بودن، پار‌گي و دستخوردگي داشتن ، صورتجلسه كرده و بعد اجازه باز كردن آنها را بدهد.

پس از باز كردن بسته‌ها بايد پر و خالي بودن، وزن خالص، نوع، جنس ، مقدار، تعداد و ساير مشخصات كامل كالاي محتوي تمام بسته‌ يا بسته‌هائي را كه مورد درخواست صاحب كالا بوده صورتجلسه شود؛ در مجموع بايد يك نسخه از اين صورتجلسه به انبار تسليم شود.

به عبارت ديگر « انوانتر » (Inventory) در لغت به معني صورت برداري از كالا در انبار است كه با نظارت مأموران گمرك انجام مي‌گيرد. هر كاري كه در اين مرحله روي بسته ها انجام گيرد، توسط مامور ثبت مي‌شود و يك نسخه به انبار تحويل مي‌شود. گفته مي‌شود حدود ۱۱۰ است كه انجام اين كار در گمرك مرسوم شده است. كارگزار رسمي گمرك كه كار ترخيص كالا به او محول شده‌است، مي‌تواند قبل از اظهار كالا به گمرك، با تقاضاي كتبي به گمرك و ارائه اسناد مالكيت، كالا را رويت و محتويات آن را بررسي كند.

انوانتر يا همان تقاضاي بازديد كالا قبل از اظهار كالا، در پروسه ترخيص كالا از گمركا، كمك مي‌كند كه كالا را بازديد و تعيين تعرفه دقيق ،شمارش كالا ، توزين و تعويض لفاف و بسته بندي ، تهيه صورت عدل بندي كنيد. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

انوانتر

ترخيص كالا اصطلاحي است كه براي اظهار كالا به گمرك و آزادسازي آن براي وارد كننده يا صادر كننده كالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فعاليت ترخيص كالا شامل آماده سازي و ثبت اسناد به صورت فيزيكي يا الكترونيك و محاسبه پرداختي‌ها شامل ماليات، اخذ تعرفه گمركي، سود بازرگاني ، حقوق گمركي و تسهيلات ارائه شده توسط دولت به واردكنندگان و صادر كنندگان كالاست. در بسياري از كشورها كارگزاران گمركي يا حق العمل كاران فعاليت خود را در زير مجموعه فعاليت فورواردي كالا به انجام مي‌دهند. البته تجارت‌هاي مستقل و خطوط كشتي‌راني، وارد كنندگان و صادركنندگان، بيشتر كارفرمايان حق‌العمل‌كار گمركي محسوب مي‌شوند.

ترخيص كالا در ايران

پس از رسيدن محموله‌هاي بسته‌بندي شده توسط وسيله حمل‌كننده كالا به گمرك، كالا در انبارهاي گمركي قرار مي‌گيرد. با ارسال اسناد توسط فروشنده و دريافت اسناد توسط خريدار امكان دريافت قبض انبار و ترخيصيه كالا از شركت حمل‌كننده توسط ترخيص كار به عنوان نماينده صاحب كالا ايجاد مي‌شود. قبل از حضور در گمرك بايد تشريفات قبل از اظهار صورت بگيرد و پس از ورود اطلاعات به سامانه گمرك از طريق درگاه اينترنتي ترخيص كار به همراه اسناد كامل و وكالت نامه قانوني در گمرك حاضر مي‌شود. از اين پس تشريفات گمركي شكل مي‌گيرد. نوع تشريفات گمركي با توجه به اهداف واردات كالا و صادرات كالا و نوع رويه گمركي متفاوت است.

ترخيص كالا در ايران به مفهوم آماده سازي و ارائه اسناد و مداركي از جمله مجوزهاي لازم براي ترخيص كالا مانند مجوزهاي ترخيص كالا يعني مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز وزارت ارشاد و كانون پرورش فكري كودكان، مجوز سازمان انرژي اتمي، مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات، مجوز مبارزه با مواد مخدر، مجوز قرنطينه مرزي و مجوز قرنطينه نباتي و البته مجوز وزارت راه است كه به تمام كالاهايي كه با ناوگان غير ايراني كار حمل و نقل بين المللي را انجام داده باشند، مربوط مي‌شود و شامل شامل ۱۰ درصد كرايه حمل كالاست.

ترخيص كالا همچنين شامل حمل و ارسال كالا به مقصد نهايي درون مرزي مي‌شود. بسياري از ترخيص‌كاران در حوزه‌هايي مانند صنايع فلزي، شيميايي و ماشين آلات و مواد اوليه به تخصص رسيده‌اند. ترخيص‌كاران معمولا در گمرك‌هاي بنادر، فرودگاهها يا مناطق آزاد متمركز و مستقر مي‌شوند.

شايستگي هاي مورد نياز جهت حق العمل كاري در ترخيص كالا

كارت حق العمل كاري توسط گمرك ايران صادر مي‌شود. دريافت اين كارت نيازمند شرايطي خاص از جمله پذيرش در آزمون اين سازمان است. از شرايط پذيرش كارت حق العملكاري به مواردي شهروندي ايران و حداقل سن ۲۵ سال و شاغل نبود در اداره‌هاي دولتي مي‌توان اشاره كرد. كارگزار گمركي بايد به جدول‌هاي تعرفه‌هاي گمركي آشنا باشد كه شامل ليست‌هايي براي ارائه، ميزان حقوق گمركي، سود بازرگاني، قوانين دولتي براي وارد كنندگان و ديگر الزامات تجاري است.

انوانتر

تشخيص هويت و ارائه اسناد در ترخيص كالا

براي ترخيص كالا توسط شركت‌هاي ترخيص‌كار نيازمند ورود اطلاعات مربوط به هويت صاحب كالا و نماينده آن جهت اظهار به گمركات و تعيين ارزش كالاي وارداتي به سيستم هستيد. در روند ترخيص كالا منظور از ارزش كالاي وارداتي، ارزش كالا در مبدا به علاوه نرخ كرايه حمل و بيمه كالا تا ورود به گمرك است. در صورت پرداخت شدن هزينه‌هاي ديگر نيز در تعيين ارزش گمركي كالا اضافه مي‌شود كه شامل: ظروف و بسته بندي، هزينه‌هاي طراحي و هزينه حقوق مالكيت معنوي است.

تخصيص كوتاژ با توجه به مدت اعتبار كابوتاژ كالا به گمرك مقصد است. تا سه ماه بعد از انقضاي كابوتاژ كالا، اگر گواهي نامه گمرك مقصد از طرف صاحب كالا كه خود نشان دهنده ورود كالاست ارائه نشود، استنباط مي‌شود كه كالا به مقصد نرسيده‌است. در اين مرحله تشخيص مسير گمركي جهت ترخيص كالا به روش سيستمي صورت مي‌گيرد كه شامل دريافت كوتاژ ترخيص كالا مي‌شود. كوتاژ در واقع همان كد شناسايي براي ترخيص كالا و اظهارنامه است. بر مبناي اظهار صورت گرفته يكي از مسيرهاي سبز ، زرد و قرمز انتخاب مي شود.
گمرك پس از دريافت اسناد و مدارك ترخيص كالا به تشخيص هويت و تشخيص كارت بازرگاني مي‌پردازد و در مراحل بعد، كار تشخيص نماينده قانوني براي ترخيص كالا، وكالت نامه ترخيص و معرفي نامه، بررسي پروانه حق العملكاري و بررسي مطالبات معوقه و كنترل بدهي مربوط به ارزش كالا انجام مي‌شود.
بر اساس ماده ۳ قانون مقررات واردات و صادرات وجود كارت بازرگاني با اعتبار براي افرادي كه به واردات به صورت تجاري اقدام مي كنند يك امر اجباري مي باشد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 38
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 886
  • بازدید سال : 1725
  • بازدید کلی : 47735
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی