loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 242
11 زمان : 1399:2

اقتصاد جهاني چين

چين بزرگترين اقتصاد آسيا و همينطور دومين اقتصاد بزرگ جهان است. رشد انقلابي اقتصاد جهاني چين و نقش برجسته آن در تجارت امروز جهان، توجه ديگر كشورها را نيز به خود جلب كرده است. اين كشور در حال حاضر مصرف كننده نيمي از فولاد و زغال سنگ جهان و همچنين بزرگترين منبع گردشگران بين المللي و يكي از سرمايه گذاران تأثيرگذار در كشورهاي در حال توسعه از جنوب شرقي آسيا گرفته تا آفريقا وآمريكاي لاتين است. شركت هاي چند مليتي نيز در اين كشور سالانه ميلياردها دلار سود كسب مي كنند. اما اين كشور چگونه اينقدر سريع رشد كرد؟ آيا مي تواند همچنان در حال رشد باشد؟ آيا مي تواند مشكلاتي نظير آسيب هاي زيست محيطي، بدهي ها و فساد شايع را حل نمايد؟ تغييرات چين چه تأثيراتي بر ساير نقاط جهان دارد؟ پاسخ دادن به اين گونه سوالات، بيشتر اقتصاددانان را به مطالعه در خصوص اقتصاد اين كشور و نحوه رشد و شكوفايي آن علاقه مند كرده است. در اين مقاله به مقدمه اي كوتاه در رابطه با اقتصاد چين و آنچه هر كس بايد بداند مي پردازيم.

مقدمه اي بر اقتصاد چين

از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ اقتصاد چين به سرعت شروع به تغيير كرد و تا به امروز نيز در حال رشد بوده است. هم اكنون اين كشور يك بازيگر اصلي در اقتصاد جهاني به شمار مي آيد و چنانچه كه رشد كنوني اقتصادي آن ادامه يابد، از لحاظ اقتصادي، حتي مي تواند به آمريكا يعني بزرگ‌ترين اقتصاد جهان نيز برسد كه در اين صورت بايد خود را براي مقابله با پي آمدهاي سياسي و اقتصادي اين موضوع آماده سازد. طبق آخرين آمارهاي منتشر شده ميانگين رشد اقتصادي چين در بازه زماني سال هاي ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۹.۳۹ درصد بوده كه ركورد اين رشد به سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳بر مي گردد. در اين سال اقتصاد چين رشد خيره كننده ۱۵.۴ درصدي را تجربه كرده بود. كمترين رشد نيز مربوط به رشد ۳.۸ درصدي سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ مي شود. رشد سريع اقتصاد اين كشور ميزان توليد ناخالص داخلي چين را از حدود ۷۰۰ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۴ به ۱۳.۶ تريليون دلار در سال ۲۰۱۸ رسانده است. نيروي كار فعال اين كشور شامل بيش از ۵۰ ٪ كشاورز، ۲۴٪ صنعتگر و ۲۶ ٪ كارمندان و بازرگانان مي شود. با اين وجود ميليون‌ها تن در كشور چين هنوز در فقر شديد زندگي مي‌كنند و مشكلات زيربنايي نيز همچنان در چين ادامه دارد.

اقتصاد جهاني چين

بازارهاي مالي چين

بانك جهاني، وضعيت اقتصادي چين را مطلوب ارزيابي كرده و وضعيت اقتصاد كلان اين كشور را با ثبات توصيف مي كند. اما با وجود افزايش ميزان توليد ناخالص داخلي چين، نرخ سرانه توليد اقتصادي اين كشور باز هم بسيار پايين است و براي اينكه بتواند به سطح كشورهاي توسعه يافته برسد هنوز راه زيادي مانده است. شايان ذكر است چين پس از آمريكا، دومين بازار بزرگ بورس را در جهان داراست. ارزش تقريبي بورس اين كشور ۹.۵ تريليون دلار است و حدود ۳۵۰۰ شركت بسيار بزرگ در بورس هاي مختلف اين كشور فعاليت مي كنند.

نكاتي در خصوص روند جهاني شدن چين

از سال ۲۰۱۰ به بعد كشور چين روابط مالي خود با جهان را بسيار تقويت كرده است. برخي از خبرها نيز از آغاز كار بزرگ ترين بانك آمريكا يعني جي پي مورگان براي عرضه اوراق چيني در سال ۲۰۲۰ خبر مي دهند. گفتني است يوان در سال ۲۰۱۶ توسط صندوق بين‌المللي پول به عنوان يكي از ارزهاي جهاني به رسميت شناخته شد و به همين ترتيب سهام شركت‌هاي چيني نيز تا به امروز در بورس هاي اروپايي و وال استريت عرضه و معامله مي‌شوند.

وضعيت تجاري چين با جهان

چين يكي از بزرگ ترين صادركنندگان و واردكنندگان جهان است و هم اكنون اولين شريك تجاري اتحاديه اروپا، استراليا، امريكا، ژاپن، كره جنوبي و بسياري از كشورهاي ديگر محسوب مي شود. صادرات كشور چين در سال ۲۰۱۹ حدود دو تريليون و ۴۹۴ ميليارد دلار برآورد شده است. از سوي ديگر اين كشور يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان جهاني نيز به شمار مي آيد به گونه اي كه واردات اين كشور در سال ۲۰۱۸ حدود دو تريليون و ۱۳۵ ميليارد دلار بوده است.

چين؛ يكي از بزرگترين بازارهاي مصرفي در جهان

كشور چين با جمعيت بالاي يك ميليارد، يكي از بزرگ ترين بازارهاي مصرفي در جهان را داراست. از اين رو بسياري از برندهاي مطرح جهاني را به خود جذب كرده است. گزارشات منتشر شده در فايننشيال تايمز نشان مي دهد كه تنها در سال ۲۰۱۷، مصرف‌كنندگان چيني حدود ۴.۷ تريليون دلار هزينه كرده اند كه بيشتر از هر كشور ديگري در جهان بوده است.

اقتصاد جهاني چين

صنايع اصلي چين

صنايع اصلي موجود در چين بسيار گسترده است و محصولات آهن و استيل، زغال سنگ، ماشين آلات، نفت و پتروشيمي، اسباب بازي، كفش و لوازم الكترونيكي را شامل مي شود. برنج، گندم، سيب زميني، ذرت، بادام زميني، چاي، ارزن، جو، كتان، ماهي و خوك نيز از فراورده‌هاي اصلي كشاورزي اين كشور محسوب مي شوند. چين در صادرات ماشين آلات، پوشاك، كفش، اسباب بازي، سوخت معدني و مواد شيميايي به جهان پيشتاز است و در عين حال برخي از ماشين آلات، مواد شيميايي، آهن، استيل، سوخت معدني و … را وارد مي كند.

نگاهي به صنايع خدماتي چين

صنايع خدماتي چين پيشرفت قابل ملاحظه‌ خود را از پايان دهه ۷۰ قرن ۲۰ به اين طرف، تجربه كرده است. اين پيشرفت در دو زمينه مورد توجه قرار مي گيرد. در وهله اول دامنه صنايع خدماتي اين كشور در يك روند ممتد پيشرفت كرده است. جالب است بدانيد در سال ۲۰۰۳، با وجود تأثيرات منفي ناشي از شيوع سارس و بلاياي خشكسالي و جاري شدن سيل، اين صنايع همچنان توسعه سريعي داشته‌ اند.

در وهله دوم نيز مي توان گفت اين صنايع به تدريج به يك كانال مهم اشتغال زايي در اين كشور تبديل شده اند. در حال حاضر، صنايع خدماتي با اصناف بيمه، اطلاع رساني، حمل و نقل، غذايي، گردشگري، خرده فروشي، بانكداري، آگهي، قانون، محاسبه، مديريت خدمات ساختمان و غيره در ارتباط است.

چالش هاي اقتصادي پيش روي چين

هم اكنون نرخ رشد اقتصادي چين به‌ عنوان بزرگ‌ترين‌ توليد‌كننده دنيا و همينطور دومين اقتصاد بزرگ دنيا به كمترين مقدار خود در ۲۵ سال گذشته رسيده است. شاخص بازار سهام اين كشور نيز به خاطر آشفتگي بازار آن در چندين ماه اخير شاهد افت زيادي بوده است. رشد اقتصادي چين پايين‌ترين نرخ خود را در طول سه دهه گذشته تجربه مي‌كند و اكثر شركت‌ها و كارخانه‌هاي كوچك و متوسط اين كشور براي ادامه حيات خود با مشكل جدي رو به رو هستند. همچنين آخرين اخبار نشان مي دهد كه كل بدهي‌هاي كشور چين بالاي ۳۰۰ درصد از توليد ناخالص داخلي آن است. همزمان ساختار صادرات چين به آمريكا نيز در حال فروپاشي است. برخي كمپاني‌هاي بزرگ جهان نظير گوگل و دل نيز توليدات خود را در اين كشور كاهش داده‌اند. با توجه به افت كنوني اقتصاد كشور چين بايد ببينيم اقتصاددانان بزرگ اين كشور در آينده چه راه حلي را براي مقابله با بحران هاي مذكور در پيش مي گيرند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 811
  • بازدید سال : 1650
  • بازدید کلی : 47660
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی