loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 232
11 زمان : 1399:2

بازرسي كالا

ضرورت وجود شركت هاي بازرسي كالا

بعد از انقلاب اسلامي ايران شاهد تغييرات مهم و اساسي در سيستم صادرات و واردات كشور بوده ايم به طوري كه به گفته محمود بهشتيان مشاور عالي رئيس كل گمرك در حالي كه ميانگين بازرسي از كالاهاي ورودي در گمركات معتبر دنيا سه درصد است، اين شاخص در ايران به ۹۹ درصد رسيده است.

امروزه ضرورت وجود شركت هاي بازرسي كالا در امر صادرات و واردات و به طور كلي تجارت بين الملل بر كسي پوشيده نيست. همانطور كه مي دانيد يك سري از كالاهاي وارداتي نيازمند استاندارد هاي اجباري هستند به همين منظور مطابق با تعرفه و نظر سازمان استاندارد كشور، بازرسي آنها قبل از ترخيص ضروري است بنابراين خريدار موظف است شركت بازرسي كننده را معرفي و هزينه را به عهده بگيرد.

همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

وظايف شركت هاي بازرسي كالا

بازرسي هاي كالا، دربردارنده تمامي فعاليت هايي است كه شركت بازرسي كننده به جهت مشخص كردن كيفيت و كميت كالا انجام مي دهد. از سوي ديگر شركت هاي بازرسي كننده بايد از صلاحيت كامل فني و علمي برخوردار باشند و بتوانند در عين رازداري و امانتداري ، به وسيله نيروي انساني ماهر خود گزارش دقيق فني از بازرسي كالا ارائه بدهند. چگونگي زمان و مكان بازرسي كالا در اعتبارات اسنادي بايد به طور دقيق عنوان شود، چرا كه در صورت نبودن اين الزامات كالا اجازه ترخيص از گمرك را ندارد به همين منظور مابين مشتري و سازمان بازرسي كننده سندي در خصوص موضوع بازرسي منعقد خواهد شد كه شامل سفارش بازرسي، كارمزد بازرسي، نحوه پرداخت آن و نوع تسهيلات و تعهدات طرفين مي باشد.

از سوي ديگر به منظور بررسي كالا، كليه مشخصاتي كه در سند سفارش بازرسي كالا مطرح شده است از كميت و كيفيت كالا گرفته تا بسته بندي و موارد ديگر در نظر گرفته مي شود و هرگونه تغييرات در زمينه اين مشخصات بايد بلافاصله توسط شركت هاي ترخيص به اطلاع شركت بازرسي كالا برسد. لازم به ذكر است خريدار بايد حدود تعيين شده بازرسي را به اطلاع فروشنده و يا سازنده كالا اطلاع دهد و فروشنده نيز موافقت خود بر انجام امور بازرسي را بپذيرد در غير اينصورت هيچ مسئوليتي بر عهده شركت بازرسي نمي باشد.

شركت بازرسي كننده، بازرسي كالا را بر اساس حدود بازرسي مشخص شده مي تواند در هر موقعيتي مثل محل توليد، بسته بندي، انبار فروشنده، گمرك يا بندر مبداء و يا بندر مقصد انجام دهد. همچنين مي بايست كليه اقدامات لازم به جهت ايمني بازرس كالا به وسيله فروشنده صورت گيرد و در صورت وجود هر گونه خطر مراتب به اطلاع شركت بازرسي كالا گزارش شود.

مدت زمان تحويل تمام اسناد و مدارك مد نظر خريدار نظير بروشور، نقشه، مشخصات فني و غيره به شركت بازرسي كننده كالا حداقل دو هفته قبل از بازرسي كالاست اگر مدارك نام برده شده در زمان معين شده به وسيله خريدار يا نماينده آن به شركت بازرسي كننده كالا تحويل داده نشود، اين مدارك ملاك انجام بازرسي قرار نگرفته و بنابراين شركت بازرسي مسئوليتي در برابر آن نخواهد داشت.

بازرسي كالا

همچنين چنانچه نوع بسته بندي حساس است بايستي مشخصات و ويژگي هاي دقيق بسته بندي مورد قبول خريدار در مدارك خريد عنوان شود وگرنه استانداردها و عرف جاري سازنده يا فروشنده ملاك انجام بازرسي كالا خواهد بود. بعد از صادر شدن گواهينامه بازرسي كالا، در صورتي كه نحوه ديگري در اعتبار اسنادي يا قرارداد خريد تعيين نشده باشد اين گواهينامه به ذينفع اعتبار اسنادي تحويل داده مي شود.

شركت هاي بازرسي كالا وظيفه دارند تمامي امور بازرسي محول شده به خود را با دقت و مهارت لازم انجام دهند و در صورت پديدار شدن هرگونه اختلاف، هر دو طرف مي بايست با استفاده از مذاكره نسبت به حل و فصل اختلاف پيش آمده اقدام كنند وگرنه مراجع قانوني در كشور بايد به اين اختلاف رسيدگي نمايند. شركت بازرسي كننده كالا و كاركنان آن افرادي با شخصيت مستقل بوده و خريدار، فروشنده، بانك و يا هر شخص حقيقي و حقوقي ديگر به جز با داشتن حكم قانوني نمي توانند شركت بازرسي كننده كالا را نسبت به صدور گواهينامه منع يا مجبور نمايند.

به طور كلي به منظور دريافت گواهينامه استاندارد دو روش وجود دارد:

در روش اول واردكننده كالا براي دريافت گواهينامه استاندارد (COC) قبل از حمل و يا رسيدن كالا به مقصد بايد كليه اسناد مورد نياز نظير اظهارنامه عرضه كننده، اظهارنامه توليد كننده، تائيديه انطباق، گواهي بازرسي كالا COI، گواهي هاي آزمايشگاهي TR، پروفرما اينويس، اوراق ثبت سفارش و اعتبار اسنادي را به موسسه استاندارد ارائه دهد.

اما روش دوم مربوط به بعد از رسيدن كالا به گمرك مي شود كه در اين روش كارشناسان استاندارد يا گمرك از كالاي وارداتي نمونه برداري كرده و به يكي از آزمايشگاه هاي مورد تاييد موسسه استاندارد ارسال مي نمايند و در صورت انطباق براي آنها COC صادر خواهد شد.

به آن دسته از كالاهاي وارداتي كه نيازمند استاندارد اجباري هستند پس از بازرسي بر اساس روش هاي سازمان استاندارد، گواهي COI مربوطه ارائه خواهد شد، بنابراين COI يك گواهي اساسي در جهت ترخيص كالاهاي نيازمند استاندارد اجباري به حساب مي آيد. فهرست كالاهاي وارداتي كه مشمول رعايت مقررات استاندارد اجباري هستند شامل شير، خامه، شيرخشك، چاي سياه، كره، پنير، برنج ،گندم ،جو، روغن زيتون و غيره است.

بازرسي كالا

همچنين از رايج ترين روش هاي بازرسي كالا، PSI يا همان بازرسي قبل از حمل كالا است. در اين روش شركت هاي بازرسي كالا كشور مقصد را وارد عمل مي كنند و اين كشور كالاهاي وارداتي را قبل از حمل مورد بازرسي قرار مي دهد. فهرست شركت هاي مورد تاييد براي بازرسي كالاهاي وارد شده توسط سازمان استاندارد ارائه شده و به طور پيوسته نيز به روزرساني مي شود. خريدار تنها به وسيله اين گواهي است كه مي تواند از انطباق ساير مشخصات كمي و كيفي كالا با قرارداد فروش مطمئن شود. بازرسي در اين روش ممكن است از شروع بسته بندي كالا و حين آن تا موقع بارگيري كالا براي انتقال به مقصد ادامه يابد البته اغلب بازرسي ها از بسته هاي آماده جهت صدور انجام گرفته و سپس گواهي بازرسي صادرمي شود.

از ديگر گواهي هاي بازرسي كه توسط شركت بازرسي به وا‎‎ردكننده كالا ارائه مي شود عبارتند از :

(VIC) يا گواهي بازرسي ظاهري، (CL) يا گواهي مويد نامه، (PVC) يا گواهي تعيين ارزش، (CSC) يا گواهي رضايت مندي مشتري، (SIC) يا گواهي بازرسي ماهوي كالا، (CC) گواهي راه اندازي، (PL) يا گواهي بسته بندي و (TR) يا گواهي هاي آزمايشگاهي.

البته سازمان هاي بازرسي بين المللي خدمات ديگري مانند بازرسي كالا حين ساخت و بازرسي نظارت بر حمل و بارگيري كالا و نظارت بر تخليه كالا (استريپ كالا و استافينگ كالا) را نيز انجام مي دهند و به منظور حفظ منافع تاجران و واردكنندگان كالا به بازرسي تعيين ارزش و تاييد پروفرما و بررسي اصالت توليد كننده يا فروشنده نيز مي پردازند كه اين نوع بازرسي براي انجام عمليات اعتباري در حجم گسترده لازم خواهد بود. بعد از انجام كليه حدود و دامنه بازرسي سندي تحت عنوان گواهينامه بازرسي بر روي سربرگ رسمي سازمان بازرسي كننده صادر مي شود كه اين سند نشان دهنده انطباق كميت، كيفيت، بسته بندي و ديگر مشخصات كالاي بازرسي شده با مشخصات مندرج در مدارك خريد است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 64
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 915
  • بازدید سال : 1754
  • بازدید کلی : 47764
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی