loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 270
11 زمان : 1399:2

تجارت چين و آمريكا

چين و آمريكا به عنوان بزرگ ترين اقتصادهاي جهان شناخته مي شوند و همانطور كه مي دانيد يك نزاع اقتصادي مداوم بين اين دو قدرت هميشه وجود داشته است كه گاهي اوقات اين نزاع بالا گرفته و يا با انجام توافقاتي كاهش مي باشد. اما اخيرا تنش هاي تجاري ميان اين دو كشور تشديد يافته و بيش از يك سال است كه ادامه دارد. اين جنگ تجاري منجر به وضع عوارض تلافي جويانه و تحريم‌ هايي بر كالاهاي هر دو طرف شده است. با توجه به تاثير اين تنش ها بر اقتصاد ديگر كشورهاي جهان و آسيبي كه به زنجيره صنعتي در سراسر دنيا وارد شده است، در اين مقاله مي خواهيم آخرين اخبار مبني بر شرايط جديد تجارت چين و آمريكا را مورد بررسي قرار دهيم. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

توافق اوليه چين و آمريكا

مدت زيادي است كه مذاكرات زيادي بين دو كشور آمريكا و چين براي رسيدن به يك توافق جامع صورت مي گيرد و در حال حاضر پيشرفت هايي نيز در اين مذاكرات مشاهده شده است كه بر اساس آن قرار است عوارض اضافي طي چند مرحله لغو گردد. گفتگوي مقامات هر دو كشور نشان مي دهد كه هر دو طرف به نهايي كردن بخش‌هايي از قرارداد نزديك شده اند. لازم به ذكر است اين مذاكرات هنوز در سطح معاونين ادامه خواهد داشت و مقامات هر دو كشور در آينده نزديك تماس‌هاي تلفني ديگري نيز با يكديگر برقرار خواهند كرد.

با توجه به آخرين اخبار به دست آمده از جنگ تجاري اخير ميان چين و آمريكا، به نظر مي رسد كه مقامات اين دو كشور توافق كرده‌اند تا در صورت تكميل مرحله اول قرارداد تجاري، عوارض وضع شده بر كالا‌هاي يكديگر را لغو نمايند. البته برخي از مشاوران دونالد ترامپ همچنان با اين تصميم مخالفت مي كنند. وزارت بازرگاني چين نيز در راستاي همين خبر اعلام كرده است كه دو كشور در نظر دارند طي چندين مرحله اين عوارض را لغو كنند، اما زمان مشخصي براي لغو اين عوارض تعيين نكرد. شايان ذكر است اين قرارداد هنوز در مرحله آماده سازي براي امضاي ترامپ و شي جين پينگ قرار دارد. دولت آمريكا هم اكنون در حال بررسي محل امضاي توافق است. در واقع قرار بود امضاي اين توافق در حاشيه برگزاري اجلاس همكاري اقتصادي آسيا-اقيانوسيه در شيلي صورت بگيرد، ولي به خاطر ناآرامي‌هاي به وجود آمده در اين كشور، برگزاري اين اجلاس لغو گرديد. البته به گفته دونالد ترامپ ممكن است فاز اول توافق تجاري بين چين و آمريكا در ايالت آيوا امضا گردد.

تجارت چين و آمريكا

آخرين اظهارات برخي از مقامات چيني و آمريكايي در خصوص اين توافق

استفاني گرشام، سخنگوي كاخ سفيد، با ابراز خوش بيني، تكميل اين قرار داد را پايان جنگ ۱۶ ماهه تجاري بين دو اقتصاد برتر جهان دانست. ولي با اين وجود برخي از مشاوران دونالد ترامپ مانند پيتر ناوارو در مصاحبه هاي خود وجود قرارداد و لغو عوارض را انكار مي كنند. به اين ترتيب برخي از كارشناسان معتقد هستند كه هنوز هم احتمال شكست اين قرارداد وجود دارد. زيرا هنگامي كه دونالد ‌ترامپ ماه گذشته طرح كلي يك قرارداد موقت را اعلام كرده بود، برخي از مقامات آمريكا از طولاني بودن راه رسيدن به اين توافق صحبت مي كردند. اما دليل مخالفت برخي از مشاوران داخلي و خارجي كاخ سفيد با اين توافق چيست؟ در واقع با توجه به اينكه آمريكا از عوارض ميليارد دلاري بر كالا‌هاي چيني به عنوان يك سلاح اصلي در اين جنگ تجاري طولاني مدت استفاده كرده است. بنابراين آنها نگران از بين رفتن اين اهرم كليدي آمريكا با برداشته شدن عوارض حتي طي چند مرحله هستند. براي مثال يكي ديگر از مشاوران ترامپ به نام مايكل پيلزبري در مصاحبه اخير خود گفته است: «توافق خاصي براي لغو مرحله‌اي عوارض وجود ندارد. طرف آمريكايي در مورد اينكه كدام عوارض و چه زماني برداشته شوند، مردد است. چيني‌ها افكار باطلي دارند و سعي مي‌كنند تندرويان داخلي خود را با اميد لغو عوارض آرام كنند».

با اين وجود باز هم در صورتي كه يك قرارداد موقت ميان چين و آمريكا تكميل و امضا شود، انتظار مي‌رود آمريكا قول برداشته شدن عوارض ۱۵۶ ميليارد دلاري بر واردات چين را كه قرار است در ۱۵ دسامبر اجرايي شوند بدهد. گوشي‌هاي همراه، كامپيوتر‌هاي لپ تاپ و اسباب بازي، از جمله كالاهاي وارداتي چين هستند كه قرار است عوارض آنها برداشته شود.

از سوي ديگر گائو فنگ سخنگوي وزارت بازرگاني چين در بخشي از مصاحبه هاي خود لغو عوارض را يك شرط بسيار مهم براي هر قراردادي با آمريكا دانسته است. وي در تكميل اين سخن حذف همزمان برخي از عوارض تعيين شده براي كالاهاي هر دو كشور را شرط اساسي جهت تحقق اهداف مربوط به مرحله اول اين قرارداد عنوان كرده است.

مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده آمريكا نيز در آخرين مصاحبه خود با شبكه محلي دابليو سي اس سي كاروليناي جنوبي در خصوص وضعيت جديد تجاري چين و آمريكا از حصول بخش نخست توافق تجاري با چين در هفته‌ هاي آينده خبر داد و اين توافق را براي همه مردم آمريكا مناسب دانست.

تجارت چين و آمريكا

برخي از موضوعات مربوط به بخش نخست توافق تجاري ميان چين و آمريكا

بخش نخست توافق تجاري ميان چين و آمريكا مربوط به اختلافات ايجاد شده در مالكيت معنوي و خدمات مالي و همچنين برداشتن تعرفه برخي از كالاها است. يكي از مسائل مهم مورد بحث در اين توافق، صادرات محصولات كشاورزي از آمريكا به چين است. طبق اين توافق كشور چين قبول كرده است كه حدود ۴۰ تا ۵۰ ميليارد دلار محصولات كشاورزي از آمريكا خريداري كند و در عوض واشنگتن نيز اعمال تعرفه هاي بيشتر بر چين را متوقف سازد. با اين وجود واشنگتن هنوز در رابطه با ۱۶۰ ميليارد دلار تعرفه موجود بر روي كالاهاي چيني در ماه دسامبر اعلام نظر نكرده است.

علاوه بر اين طبق گفته وزارت اقتصاد چين، هر دو طرف تاييد كرده اند كه در ازاي واردات گوشت پخته پرندگان و گربه ماهي توسط آمريكا، چين نيز ممنوعيت واردات ماكيان آمريكا را بر دارد. كشور چين همچنين قول داده است با برداشتن برخي از عوارض موجود بر كالاهاي چيني در آمريكا، واردات كالاهاي آمريكايي مثل دانه هاي سويا را افزايش دهد. گفتني است آمريكا از چين خواسته تا اين محصولات را با قيمت و در زمان مشخص خريداري كند، اما اين در حالي است كه چيني ها ترجيح مي دهند بر اساس شرايط بازار براي خريد تصميم بگيرند.

مي توان گفت اعمال تعرفه بر روي كالاهاي چيني توسط آمريكا چيني ها را بر سر ميز مذاكره آورده است تا پاسخگوي نگراني هاي آمريكا در مورد تجارت و مالكيت فكري باشند، اما با اين وجود هنوز تغييرات قابل توجهي در مدل اقتصادي چين مشاهده نشده است. از طرفي به عقيده برخي از متخصصان چيني كامل شدن مرحله اول اين قرارداد انگيزه چيني ها را براي انجام مذاكرات بيشتر با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري آمريكا از بين مي برد.

در پايان خوب است به اين نكته نيز اشاره كنيم كه اگر اخبار مربوط به جنگ تجاري آمريكا و چين را دنبال كرده باشيد متوجه شده ايد كه مذاكرات و توافقات آمريكا و چين بسيار سريع تغيير جهت مي دهد. بنابراين هر چه امضاي مرحله اول اين قرارداد بيشتر طول بكشد، تصور رسيدن به مرحله دوم سخت تر خواهد شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 1852
  • بازدید کلی : 47862
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی