loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 230
11 زمان : 1399:2

بازار عمان

عمان يكي از كشورهاي اميرنشين حوزه خليج فارس است كه تنها حدود ۳ ميليون نفر جمعيت دارد. اين كشور در همسايگي سه كشور عربستان سعودي، امارات متحده عربي و يمن قرار گرفته است. درآمد كشور عمان عمدتا از راه صادرات نفت و گاز به دست مي آيد. تراز تجاري مثبت و قابل توجه عمان با ديگر كشورهاي جهان نشان دهنده تجارت موفق و پايدار آن با بازارهاي جهاني است. بنابراين بازار عمان با سابقه درخشان خود مي تواند فرصت مناسبي را براي سرمايه گذاران ايراني فراهم نمايد. از اين رو در اين مطلب به بررسي مطالعات صورت گرفته در خصوص راهكارهاي عملي براي ورود به بازار عمان مي پردازيم. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

  • سياست اقتصادي عمان

  • اخيرا سياست هاي اقتصادي حكومت عمان در جهت صادرات غير نفتي متمركز شده است و به همين خاطر اين كشور پيشرفت هاي قابل توجهي در حوزه هاي گوناگوني نظير صنايع سبك، حمل و نقل و همچنين كشاورزي و پرورش ماهي داشته است. حضور پر رنگ سرمايه گذاران خارجي و همچنين سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در بخش هاي خصوصي از جمله تحولات اخير اين كشور در راستاي ارتقاي صنايع كشاورزي، نساجي، گردشگري و … بوده است. علاوه بر اين با توجه به گزارش‌هاي بين‌المللي موسسات اعتباري نظير موسسه مودي (MOODY) يا سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) رتبه اعتباري كشور عمان به ترتيب در گروه‌هاي Baa۱ و (۳) تعيين شده كه نشان دهنده وضعيت مناسب و با ثبات اقتصادي اين كشور است.

    • بررسي روابط تجاري ايران و عمان

    كارشناسان اقتصادي كشور در نشست هاي صورت گرفته در خصوص بررسي روابط تجاري ايران و عمان به پيشرفت روابط و مناسبات سياسي اين دو كشور اشاره كرده اند. اما با اين وجود در حوزه مناسبات اقتصادي هنوز نتواسته ايم به طور كامل از ظرفيت‌هاي موجود در بازار عمان استفاده نماييم. آمارهاي به دست آمده، تجارت خارجي كشور عمان را چيزي در حدود ۲۳ ميليارد دلار برآورد كرده كه سهم ايران از اين ميزان كمتر از ۳ درصد بوده است. با توجه به اينكه دولت كشور عمان در برنامه توسعه پنج‌ساله هفتم خود بين سال هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ اقتصاد غير نفتي و افزايش تنوع‌بخشي در اين حوزه را در نظر گرفته است. بنابراين كشور ما بايد با شناسايي فرصت هاي به وجود آمده در بازار عمان، سهم واردات خود به اين كشور را افزايش دهد. در ادامه به معرفي مزاياي ورود به بازار عمان و فرصت هاي پيش روي سرمايه گذاران ايراني در اين كشور مي پردازيم.

    بازار عمان

    • مزاياي ورود به بازار عمان

    از آنجايي كه مهم ترين و بيشترين كالاهاي وارداتي عمان از ساير كشورهاي جهان شامل مواد غذايي و فرآورده هاي كشاورزي و دامي، ماشين الات و تجهيزات حمل و نقل، خدمات فني و مهندسي در بخش هاي مختلف و همچنين مصالح و تجهيزات ساختماني مي شود و كشور ما نيز خوشبختانه در اكثر اين حوزه ها توانمندي خود را به اثبات رسانده است. به اين ترتيب تجار و سرمايه گذاران ايراني مي توانند با تمركز بر روي هر كدام از حوزه هاي مذكور، در بازار عمان حضوري قوي و قدرتمند داشته باشند. از طرفي مجاورت جغرافيايي اين دو كشور و دسترسي آسان آنها به يكديگر از طريق راه هاي ارتباط دريايي نيز از ديگر مزيت هاي رقابتي ايران نسبت به ديگر كشورها در زمينه تجارت با عمان به شمار مي آيد. علاوه بر حوزه‌هاي صنعت، حمل‌ونقل و لجستيك، گردشگري، صنعت ماهيگيري و نيز معدن، سرمايه‌گذاري بر روي توليد محصولات پتروشيمي به ويژه پلي‌اتيلن نيز جزو برنامه‌هاي كلان اقتصادي اين كشور قرار گرفته است. همچنين عمان خواهان توسعه خطوط كشتيراني، ريلي و زميني طي سال‌هاي آتي است. به اين ترتيب سرمايه گذاران و شركت‌هاي ايراني فعال در اين حوزه ها مي توانند فعاليت موثري در زمينه صادرات خدمات فني و مهندسي در بازار عمان داشته باشند و اين بازار جديد را به يك فرصت بزرگ اقتصادي تبديل نمايند. البته يكي از مشكلات موجود در تبادل تجاري ايران و عمان مسئله بازاريابي است كه بايد اين بخش مورد بررسي قرار گيرد، چرا كه ايران نيروي انساني توانمندي دارد و اين قابليت را دارد تا فرصت هاي مناسب تجاري عمان را كسب نمايد، بنابراين بايد از طريق برقراري يك ارتباط موثر و جلب اعتماد طرف عماني اين موقعيت ها را به دست آورد.

    • نگاهي به فرصت‌هاي پيش روي ايران براي صادرات خدمات فني و مهندسي به كشور عمان

    در اين بخش در رابطه با راهكارهاي عملي جهت ورود به بازار عمان بيشتر توضيح خواهيم داد. براي مثال اخيرا يكي از اولويت‌هاي كاري عمان توسعه زيرساخت‌ها، راه ‌ها و امور ساختماني است. بنابراين شركت هاي ايراني متخصص در اين امور با ورود و حضور در اين حوزه ها مي توانند در جهت توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي به كشور عمان به طور موثري اقدام نمايند.

    علاوه بر اين با شناسايي مهم‌ترين اقلام مورد نياز بازار عمان و صادرات اين اقلام مي توان در فرصت هاي موجود در بازار عمان سهيم شد. برخي از اين اقلام عبارتند از: محصولات ساختماني، فولاد، مس كاتد، محصولات كشاورزي و صنايع غذايي، شيريني و شكلات، خشكبار، ماهي و ميگو.

    ورود به اجراي پروژه‌هاي عمراني كشور عمان از طريق شوراي مناقصات اين كشور صورت مي گيرد. گفتني است هم اكنون سهم شركت‌هاي خارجي در مناقصات مربوط به واگذاري پيمانكاري پروژه‌هاي دولتي اين كشور در حدود ۳۰ درصد مي باشد. بنابراين پيمانكاران ايراني اين امكان را دارند تا با مشاركت شركت‌هاي عماني به مناقصات عمراني اين كشور ورود پيدا نمايند. خوشبختانه شرط ورود به مناقصات و نيز بازار كشور عمان، صرفا ثبت شركت در اين كشور نيست و دولت عمان شرايط را براي ورود شركت‌ها و سرمايه‌گذاران خارجي به اين كشور آسان كرده است. اما در صورتي كه خواهان تاسيس و ثبت كشور در عمان هستيد مي توانيد از طريق دو روش زير اقدام نماييد.

    • ثبت شركت هاي متداول از طريق سپرده‌گذاري ۱۵۰ هزار ريال عماني
    • ثبت شركت‌هاي ممتاز از طريق سپرده‌گذاري ۲۵۰ هزار ريال عماني

    البته به منظور انجام امور مربوط به ثبت شركت يا شعبه در اين كشور، بهتر است از طريق وكلاي حاضر در اين كشور اقدام شود. حداكثر زمان لازم جهت تاسيس شركت در كشور عمان ۲۵ روز است و ميزان هزينه‌هاي مربوط به ثبت شركت در اين كشور نيز چيزي در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ريال عماني است. همچنين خوب است بدانيد كه از سوي دولت عمان براي اجراي پروژه‌هاي با توجيه اقتصادي بالا در اين كشور، تسهيلات بانكي ۵۰ تا ۷۰ درصدي ارائه مي‌ گردد.

    بازار عمان

    • بيشترين كالاهاي صادراتي ايران به عمان

    مهم‌ترين اقلام صادراتي ايران به كشور عمان عبارتند از: ميوه و سبزيجات، انواع نان، محصولات لبني و تخم مرغ، گوشت‌خام، دام زنده و آهن‌آلات. عمده‌ترين كالاهاي وارداتي ايران از اين كشور نيز شامل انواع فرآورده‌هاي نفتي و خودرو مي‌شود. در صورتي كه قصد صادرات مجدد كالا از مناطق آزاد چهارگانه عمان به ساير نقاط ديگر جهان را داريد طبق قوانين اين كشور بايد ۳۳ درصد از پروسه توليد در اين مناطق آزاد صورت بگيرد و در نهايت محصولات نيز با برچسب اين كشور به بازارهاي ثالث صادر گردد.

    • تسهيلات صندوق ضمانت صادرات براي بازار عمان

    طبق گروه بندي صورت گرفته توسط صندوق ضمانت صادرات ايران، كشور عمان در مقايسه با ديگر كشورها در گروه دوم جاي گرفته است. با توجه به اين مطلب مي توان گفت عمان جزو كشورهايي است كه از نظر اين صندوق در زمره كشورهاي با ريسك پايين تلقي مي‌شود. خوشبختانه صندوق ضمانت صادرات ايران جهت ارائه انواع پوشش هاي ريسك صادرات كالا و نيز سرمايه‌گذاري بنگاه‌هاي ايراني به كشور عمان آمادگي كامل دارد. از اين رو تمامي شركت‌ها و صادركنندگان ايراني مي‌توانند از تسهيلات پيش از حمل كالا و همچنين تسهيلات بعد از حمل كالا كه توسط صندوق ضمانت صادرات براي بازار عمان ارائه شده است، استفاده نمايند.

    برگرفته از otaghnews.com و taadolnewspaper.ir و baztab.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 1863
  • بازدید کلی : 47873
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی