loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 226
11 زمان : 1399:2

 اينكوترمز 2010

اينكوترمز چيست؟ آيا مي دانيد اينكوترمز در تجارت، به چه مواردي اطلاق مي شود و به چه معناست؟ آيا از قوانين اينكوترمز ۲۰۱۰ اطلاع داريد؟ از دسته بندي هاي مختلف اينكوترمز چه مي دانيد؟ همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد تا اطلاعاتي را درباره اين واژه با هم بخوانيم.

 اينكوترمز 2010

اينكوترمز، اصطلاحات رايج در تجارت بين الملل

تجارت بين الملل ، يكي از مسائل پيچيده اي است كه قواعد و قوانين مخصوص به خود را دارد. بنابراين، كسي كه در حوزه تجارت بخصوص تجارت بين الملل فعاليت مي كند، بايد اطلاعات لازم و كافي را در اين زمينه داشته باشد و قوانين مشترك بين الملل را آموخته باشد. چرا كه بدون اطلاع از قوانين و قراردادهاي آن، واردات و صادرات كالا بسيار سخت يا حتي غير ممكن مي شود.

اينكوترمز چيست؟

اگر تابحال نام اين واژه را نشنيده ايد، به زباني ساده به شما مي گوييم كه اينكوترمز ، اصطلاحات زبان تجارت بين الملل است. اينكوترمز قوانين بين المللي تجارت است كه در سراسر جهان براي عقد قراردادها از آن ها استفاده مي شود و مسئوليت خريدار و فروشنده را در قبال يكديگر تعيين مي كند.

اين قوانين در سال ۲۰۱۰ نوشته شده و به تازگي قوانين جديدي در سال ۲۰۱۸ نيز به آن اضافه شد.

يعني اتاق بازرگاني بين المللي اصطلاحاتي در بين كشورهاي مختلف منتشر كرده كه تمامي كشورها براي تجارت با كشورهاي ديگر، بايد آن ها را بياموزند و به كار گيرند.

هر مسئله اي كه مرتبط با انتقال كالا از فروشنده به خريدار باشد، مي تواند در بحث اينكوترمز بين‌المللي جا داشته باشد. مسائل مختلفي از جمله ترخيص كالا و قوانين پرداخت هزينه و حمل و نقل كالا و … همگي با اينكوترمز در ارتباط هستند.

 اينكوترمز 2010

اطلاعات اصطلاحات اينكوترمز در يك نگاه

اينكوترمز به چند دسته تقسيم مي شود؟

اينكوترمز شامل ۴ دسته كلي A, B, C, D مي باشد و هر دسته اصطلاحات مشخصي دارد.

دسته بندي E : تحويل كالا به خريدار در نقطه مبدا بدون كرايه حمل و نقل

در اين دسته بندي، خريدار، كالاي خود را در فروشگاه يا انبار فروشنده تحويل مي گيرد. در اين روش خريد، كليه اعمال مربوط به حمل و بيمه و ترخيص كالا به عهده خود اوست. پس فروشنده در اين نوع خريد، تنها وظيفه تحويل كالا و دريافت هزينه را دارد و صفر تا صد ريسك تجارت آن كالا در اختيار خريدار خواهد بود.

دسته بندي F : تحويل كالا به خريدار بدون پرداخت هزينه حمل و نقل

در اين روش كه خود از ۳ قسمت تشكيل شده است، فروشنده با خريدار شرط مي كند كه كالاي مورد نظر را هرجايي كه او بخواهد تحويل مي دهد. اما هزينه هاي حمل و بيمه و بارگيري باز هم به طور كامل با خريدار است و فروشنده پس از تحويل كالا ديگر هيچ مسئوليتي در قبال آن ندارد. اين قرارداد به ۳ شكل انجام مي گيرد كه تفاوت آن ها در مكان تحويل كالا مي باشد.

دسته بندي C : تحويل كالا به خريدار در نقطه مبدا با پرداخت كرايه حمل و نقل

در اين نوع دسته بندي، خطر تجارت بين فروشنده و خريدار تقسيم مي شود و ديگر يكي از آن ها متضرر نمي شود. اين اصطلاح به تجارتي گفته مي شود كه در آن، خريدار كالا را با مسئوليت و هزينه فروشنده، در مقصد تحويل مي گيرد. البته ديگر فروشنده ضامن كالاها و نقوص آن ها نيست و هزينه هاي اضافه گمرك نيز بر عهده خريدار است.

اين دسته نيز از ۴ قسمت تشكيل شده است كه در اينجا به طور مختصر به آن ها اشاره مي كنيم.

CFR

در اين اصطلاح كه به تجارت و حمل و نقل دريايي مربوط مي شود، فروشنده تا زماني در قبال كالاها مسئوليت دارد كه آن ها را روي كشتي بارگيري نمايد و هزينه حمل آن را پرداخت كند. از اينجا به بعد ديگر همه چيز با خريدار است.

CIF

اين اصطلاح ،نيز مخصوص حمل و نقل دريايي است و به موجب آن، همه هزينه هاي حمل و نقل و بارگيري و بيمه به عهده فروشنده مي باشد. يعني صفر تاصد هزينه هاي تجاري انتقال كالا بر عهده فروشنده مي باشد. اما مسئوليت او باز هم پس از بارگيري كالا به پايان مي رسد.

CPT

در اين قسمت كه مربوط به تجارت زميني يا هوايي مي باشد، فروشنده موظف است هزينه حمل و بارگيري كالا را تا مقصد مورد نظر خريدار پرداخت كند و مسئوليت كالا را به عهده بگيرد. در اين نوع قرارداد، هزينه حمل و نقل با فروشنده و هزينه بيمه و بازرسي با خريدار است.

CIP

اين قرارداد، براي كليه روش هاي حمل و نقل تجاري اعم از دريايي، هوايي و زميني بكار مي رود. در اين نوع دسته بندي نيز، فروشنده مسئوليت صفر تا صد كار را برعهده دارد. يعني از زماني كه كالا براي انتقال آماده مي شود تا بارگيري و هزينه هاي حمل و نقل و تحويل، همگي بر عهده فروشنده است و خريدار تنها هزينه بازرسي را پرداخت مي كند.

 اينكوترمز 2010

تفاوت مسئوليت فروشنده و خريدار براي ترخيص كالا در قراردادهاي اينكوترمز

دسته بندي D :تحويل كالا به خريدار در نقطه مقصد

اين دسته بندي نيز، شامل مسئوليت هاي فروشنده براي تحويل كالا در مقصد مورد نظر خريدار است. در اين دسته، فروشنده همه هزينه ها و خسارات را برعهده مي گيرد تا كالاي خود را در تجارت بين الملل معرفي كند و بفروشد.

در اينجا به طور مختصر، اصطلاحات اين دسته را با هم مرور مي كنيم.

DAF

اين اصطلاح عموما براي حمل و نقل تجاري از طريق راه آهن استفاده مي شود. فروشنده با تحويل كالا به شركت راه آهن، از او سندي مي گيرد كه همه اعمال مربوط به تحويل كالا را خود انجام دهد و در مرز تعيين شده به خريدار تحويل دهد.

DES

اين اصطلاح مخصوص حمل و نقل دريايي است و به موجب آن فروشنده موظف است كالاها را روي عرضه كشتي درمقصد به خريدار تحويل دهد. در اين روش، كليه هزينه هاي ترخيص كالا برعهده خريدار است.

DEQ

اين اصطلاح نيز مختص تجارت دريايي است و به موجب آن، فروشنده تعهد دارد كالاها را تا اسكله شهر مورد نظر خريدار حمل كند و آن را تحويل او دهد. در اين روش، همه هزينه ها توسط فروشنده پرداخت مي شود.

DDU

اصطلاح ذكر شده زماني بكار مي رود كه فروشنده كالا را تا كشور تعيين شده خريدار برساند، اما هيچ يك از هزينه هاي حمل و نقل و گمرك را پرداخت نكند.

DDP

اين اصطلاح به معني مسئوليت صرف فروشنده مي باشد. يعني از ابتدا تا انتهاي كار انتقال كالا با فروشنده باشد. او پس از رساندن كالا به مقصد خريدار، مجبور است همه هزينه هاي حمل و نقل ،بيمه، بارگيري، گمرك و حتي ترخيص كالا و عوارض را پرداخت كند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 16
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 799
  • بازدید سال : 1638
  • بازدید کلی : 47648
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی