loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 319
11 زمان : 1399:2

گمركي

اشنايي با استعلامات پيش از ورود كالا در گمرك (Advance Rullings)

موافقت‌نامه تسهيل تجارت WTO در ماده ۳ به احكام الزام‌آوري اشاره دارد كه هدف آن فراهم كردن اطلاعات قابل پيش‌بيني براي ذي‌نفعاني است كه مي‌خواهند در مسير الزامات گمرك فعاليت كنند.
احكام (استعلام) پيش از ورود عموماً اين امكان را به گمركات مي‌دهند تا در مقابل تقاضاي يك فعال اقتصادي كه عمليات بازرگاني تجاري خود را برنامه‌ريزي مي‌كند، در ارتباط با مقررات و قوانين اجباري، حكم صادر كند. با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه شويد.

مزيت اصلي دارنده اين احكام، ضمانت قانوني است كه براي رأي صادر شده در هنگام واردات و صادرات وجود دارد. اگرچه طبقه‌بندي تعرفه‌ها رايج‌ترين حوزه احكام الزام‌آور است، اما احكام مربوط به ارزش‌گذاري شايع است. براي مثال درخصوص طبقه‌بندي تعرفه‌ها اين سيستم به فعال اقتصادي كمك مي‌كند تعرفه درستي را براي كالاهايي كه قصد وارد كردن يا صادر كردن آنها را دارد. با توجه به اينكه تعرفه اين كالاها نرخ هزينه‌هاي گمركي و مباحث قانوني مختلف (مانند مجوزهاي واردات و صادرات) قوانين مبدأ، جريمه‌هاي ضد دامپينگ، استانداردهاي امنيتي و…) را تعيين مي‌كند، بدون شك اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است.

استفاده از چنين احكامي همچنين به واردكننده و صادركننده كمك مي‌كند كه آنها تشريفات كالاهاي وارداتي و صادراتي را بهتر انجام داده و در نتيجه كالاهاي مورد نظر سريع‌تر ترخيص شود.

گام‌هاي اصلي اين رويه به شرح ذيل جمع‌بندي مي‌شود:

۱- در تقاضاي مورد نظر بايد تمام اطلاعات مربوطه (جزئيات كالاها، اطلاعات مربوط به مبدأ و ارزش گمركي، نمونه‌گيري مختلف، اسناد متفاوت و…) درج شود. تقاضاهايي كه شامل اطلاعات نادرست يا ناقص باشد احكام صادر شده از چنين اطلاعاتي ممكن است نقص شود.

۲- احكام مورد نظر بايد از سوي مقامات صالح به‌طور مكتوب، در يك دوره زماني مشخص صادر شود.

۳- اين احكام ممكن است براي گمركات الزام‌آور بوده و در يك بازه زماني خاص معتبر باشد. با اين حال، در بعضي موارد (صدور قوانين جديد، نقض تفسيرهاي گذشته …) اين احكام اعتبار خود را از دست مي‌دهند احكام ممكن است براي متقاضي نيز ايجاد تعهد كند.

۴- اين احكام عموماً بايد در دسترس همگان قرار گيرد (جزء موارد مربوط به اطلاعات محرمانه) تا از شفافيت و برابري فعالان اقتصادي و همچنين يكسان بود اجراي مقررات اطمينان حاصل شود.

تعريف/ دامنه

احكام پيش از ورود، تصميمات الزام‌آوري هستند كه درزمان درخواست فردي كه به دنبال نكات خاص در رابطه با واردات يا صادرات مورد نظر كالاي خود است توسط گمرك اتخاذ مي‌گردد. احكام پيش از ورود مي‌تواند با توجه به تعرفه، منشاء و يا ارزش گمركي كالا در مرحله آماده‌سازي براي واردات يا صادرات كالا درخواست شود. احكام پيش از ورود، در نقش ارزيابي‌هاي كليدي، اظهار كالا و به تبع آن فرآيند ترخيص كالايي كه در احكام پيش از ورود آورده شده است را تسهيل مي‌كند. احكام پيش از ورود، در سراسر قلمرو گمركي در تمامي گمركات الزام‌آور هستند و براي يك دوره خاص زماني، به‌عنوان مثال ۳ ماه يا ۱ سال معتبر مي‌باشند.

شرح مشكل

واردكنندگان و صادركنندگان در اغلب موارد با تصميمات متناقض مرتبط با طبقه‌بندي و منشا كالا مواجه مي‌باشند، كه به‌طور مثال مرتبط با ادارات گمرك واردات و صادرات بوده و يا ناشي از چرخش شغلي بين كارشناسان ارزيابي مي‌باشد. اين امر منجر به عدم قطعيت در كل معامله تجاري مي‌گردد چرا كه اين تصميم‌گيري‌هاي متفاوت، بر روي مقدار عوارض گمركي كه بايد پرداخت شود و در نهايت بر روي قيمت تمام شده محصول تاثير مي‌گذارد. اين عدم اطمينان مي‌تواند زنجيره تامين را به كشورها و مكان‌هايي با ضريب يقين، پيش‌بيني و قابليت اطمينان بالاتر منتقل كند و در نتيجه بر روي توسعه تجارت تاثير مي‌گذارد.

راهنماي پياده‌سازي

با توجه به استاندارد ۸/۹ كنوانسيون تجديدنظر كيوتو (RKC) و توصيه WCO، استعلام اطلاعات طبقه‌بندي كالا پيش از ورود براي صدور احكام پيش ازورود بايد به‌صورت كتبي ارائه شود. همچنين گمرك نيز لازم است احكام پيش از ورود را به‌صورت كتبي صادر نمايد، ازجمله ارائه حق درخواست تجديدنظر. درخواست مكتوب بايد شامل يك شرح كامل از محصولات، بروشور و يا نمونه باشد تا اجازه طبقه‌بندي مناسب را بدهد. در حالت ايده‌آل، گمرك بايد يك واحد تخصصي در سطح منطقه‌اي و يا در ستاد مركزي ايجاد نمايد تا از عملكرد يكنواخت و سازگار سيستم احكام پيش از ورود اطمينان حاصل نمايد.

احكام پيش از ورود درخصوص طبقه‌بندي، مبداء و ارزش، اين كمك را به واردكنندگان و صادركنندگان مي‌كند تا نظر گمرك را درخصوص تعرفه، مبداء و يا ارزش كالا كه براي ادارات گمرك ورودي براي يك مدت مشخص به‌طور مثال يك سال الزام‌آور مي‌شود را دريافت نمايد.

صرف‌نظر از اداره گمركي كه واردات يا صادرات را در اختيار دارد، احكام پيش از ورود همه كارشناسان امور گمركي را نيز دربرمي‌گيرد. با توجه به استاندارد ۹/۹ از كنوانسيون كيوتو تجديدنظر شده (RKC)، احكام الزام‌آور براي طرفين قرارداد تعهدآور مي‌باشد. احكام پيش از ورود درخصوص ارزش گمركي براساس ارزش “CIF” به‌صورت بالقوه سودمندي كمتري در مقايسه با آنهايي كه براساس ارزش “FOB” محاسبه مي‌شوند دارند، اين امر به اين دليل كه هزينه‌هاي بيمه و حمل‌ونقل دائماً در حال تغيير مي‌باشند، بايد در ارزش “CIF” ” لحاظ شوند. در نتيجه، چنين احكام پيش از ورودي تنها در مواردي كه قراردادهاي خدمات حمل‌ونقل بلندمدت برقرار باشد از لحاظ تجاري مفهوم پيدا مي‌كند.

در يك مطالعه اخير در مورد تاثير اقدامات تسهيل تجارت در هزينه‌هاي تجارت، OECD (سازمان همكاري و توسعه) دريافت كه سيستم احكام پيش ازورود تنها روش تسهيل تجارت تاثيرگذار بود. سازمان همكاري و توسعه، ۱۲ شاخص تسهيل تجارت را شناسايي كرده بود، كه، هنگامي كه در كل اعمال شود، به‌طور بالقوه مي‌توانند به كاهش كل هزينه تجارت تا ۱۰ درصد منجر شود. براي احكام پيش از ورود به تنهايي، تأثير آن بر هزينه‌هاي تجاري به كاهش حدود ۵/۴ درصد برآورد گرديد.

اطلاعات اضافي (منابع، مثال‌ها، و غيره)

خطوط راهنماي ديوان كيفري بين‌المللي گمرك (ICC) شماره ۴۰ تا ۴۳ دربرگيرنده ديدگاه‌هاي كسب‌وكار مرتبط با اين روش بسيار مهم تسهيل تجارت.

تجارب كاربرد Advance Ruling در كشور آمريكا

خدمات گمركي آمريكا استعلام پيش از ورود را به‌عنوان تصميم وزارت خزانه‌داري و نيز تصميم خدمات گمركي در اواخر دردهه ۱۹۶۰ شروع كرد. در طول ۵۰ سال گذشته اين برنامه به‌منظور تدارك استعلام پيش از ورود كه از طريق يك سيستم جست‌وجوي تحت وب مي‌باشد به مرور زمان تكامل يافته است (سيستم جست‌وجوي آنلاين احكام گمركي (CROSS).

در حال حاضر حفاظت مرزي و گمرك آمريكا (CBT) خدمات استعلام پيش از ورود را براي تمام امور كه سازمان كه عبارتند از: طبقه‌بندي تعرفه، ارزش، كشور مبداء، مشكل عوارض گمركي، تعويق عوارض گمركي، كاربرد هرگونه سهميه يا سهميه تعرفه، واجد شرايط بودن تحت برنامه‌هاي ترجيهي، كاربرد قوانين كاپوتاژ و ناوبري و مديريت كالا در رويه ترانزيت ارائه مي‌دهد. علاوه بر اين، به‌منظور افزايش تقاضا براي استعلامات پيش از ورود و نيز پاسخگويي سريع‌تر، برنامه استعلام پيش از ورود سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا، ارتقاء يافته است تا در حاضر به دفتر نيويورك اين اجازه را بدهد كه استعلام پيش از ورود الكترونيكي را قبول و صادر نمايد. در اين شيوه درخواست‌ها ثبت مي‌شوند فهرست شده رديابي مي‌شوند و پاسخ‌ها به‌صورت الكترونيكي داده مي‌شود. ارتقاء ديگر در برنامه استعلام پيش از ورود سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا اين است كه چگونه تصميمات به اشتراك عموم گذاشته شوند در ابتدا اين احكام در حجم محدود آژانس و پس از آن در مجله هفتگي آژانس منتشر مي‌شوند. در طي اين مدت، سيستم كدينگ اين آژانس اجازه جست‌وجوي مدارك كاغذي براساس موضوع را مي‌داد و مدارك كاغذي براي مطالعه در يك اطاق مطالعه عمومي در دسترس عموم بوده و بانك اطلاعاتي قابل دسترس تحت وب نيز طراحي گرديده است.

در سال ۲۰۰۲، سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا (CBP) بانك اطلاعاتي، سيستم جست‌وجوي آنلاين احكام گمركي (CROSS) را كه در وب‌سايت سازمان حفاظت مرزي گمرك آمريكا (CBP) قابل دسترس بود را توسعه داد.

بانك اطلاعاتي سيستم جست‌وجوي آنلاين احكام گمركي استعلام پيش از ورود ايالات متحده آمريكا را قابل دسترس به سادگي قابل جست‌وجو براي هرفرد در هر نقطه از دنيا نموده است. همچنين استعلام پيش از ورود، به‌صورت روزانه براي افسران سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا، ساير آژانس‌هاي دولتي آمريكا، بازرگانان آمريكايي، بازرگانان بين‌المللي و ساير سازمان‌هاي گمرك خارجي قابل دسترس مي‌باشد. در حال حاضر بيش از ۲۰۰۰۰۰ استعلام پيش از ورود در سيستم جامع آنلاين احكام گمركي (CROSS) وجود دارد و اين سيستم جامع به‌طور رايگان براي تمام افرادي كه به اينترنت دسترسي دارند رايگان مي‌باشد.

مزاياي احكام پيش از ورود سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا متعدد و گسترده مي‌باشد. اول اينكه براي سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا، استعلام پيش از ورود، تصميم‌گيري را در يك محل متمركز نموده است به جاي اينكه تصميم‌گيري درخصوص تعرفه و ارزش در بيش از ۳۰۰ بندر ورودي كه ورود كالا در يك زمان كاملاً فشرده انجام مي‌شود، همچنين كليه ذي‌نفعان مي‌توانند از سازمان حفاظت مرزي در گمرك (CBP) درخواست نمايند تا پيش از ورود كالا درخصوص آن تصميم‌گيري نمايد تصميم‌گيرندگان استعلام پيش از ورود با هم در يك محل مستقر مي‌باشند كه اين موضوع باعث يكپارچگي بيشتر و خروجي‌هاي مديريت شده مي‌شود همچنين اين مكان واحد براي كاركناني كه استعلام پيش از ورود را انجام مي‌دهند مي‌تواند به‌عنوان يك آموزش متقابل نيز مورد استفاده قرار گيرد باعث توسعه حرفه‌اي كاركنان مي‌شود از آنجا كه استعلامات پيش از ورود آمريكا در بانك اطلاعاتي سيستم جست‌وجوي آنلاين احكام گمركي ( CROSS ) منتشر مي‌شوند، لذا اين احكام به سادگي براي تمامي افراد سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا در تمامي بنادر قابل جست‌وجو و دسترسي مي‌باشد. در نهايت با توجه به تخصص آژانس در موضوعات استعلامات پيش از ورود به دست آورده است و نيز ثبات در مواضع آژانس، شفافيت در اين روند و استدلال به خوبي توسعه يافته، دادگاه‌هاي ايالات متحده تصميمات سازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا را به رسميت مي‌شناسند.

مزاياي استعلامات پيش از ورود براي بازرگانان پيش‌بيني، ثبات، اطمينان و كارايي مي‌باشد. استعلام پيش از ورود ســــازمان حفاظت مرزي و گمرك آمريكا قابليت پيش‌گويي كــردن و ثبات را براي بازرگانان به ارمغان مي‌آورد. زير با داشتن اين حكم بازرگانان مي‌توانند با آسودگي خاطر در تمامي بنادر ورودي آمريكا نسبت به ورود كالاي خود اقدام نمايند.

دفتر برنامه‌ريزي و بهبود فرآيندهاي گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 1803
  • بازدید کلی : 47813
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی