loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 914
11 زمان : 1399:2

مذاكره

در مذاكره با بازرگانان چيني چه نكاتي به دردمان مي خورد؟ (قسمت دوم)

به گزارش روابط عمومي سپاهان همراه، بدون شك سفر به كشوري ديگر و انجام معاملات بازرگاني با مردم آن كشور مستلزم داشتن اطلاعات اوليه اي در مورد آداب و فرهنگ كشور مورد نظر است تا منجر به عقد قراردادي موفق يا تصميم تجاري موفق براي شما بشود.
در اين مقاله سعي شده است تا به صورت مختصر به برخي از خصوصيات رفتاري و اخلاقي رايج ميان مردم چين پرداخته شود تا اگر قصد سفر به اين كشور يا عقد قرارداد با بازرگانان اين كشور را داريد با آگاهي از رفتار و ويژگي هاي اخلاقي مخصوص چيني ها مطلع شويد به جلسه مذاكره برويد. با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه شويد.

عادت هاي رفتاري مردم چين:
چيني ها از اينكه چندين كلمه به زبان چيني صحبت كنيد شما را مورد تحسين قرار خواهند داد اما توجه كنيد كه به معني كلماتي كه استفاده مي كنيد اشراف كامل داشته باشيد.
چيني ها در پاسخ منفي دادن و نه گفتن بسيار محتاط هستند. لذا توصيه مي شود در صورتي كه پاسخ شما به مسئله اي منفي است آن را بطور مستقيم اعلام نكنيد و در عوض از پاسخ هايي نطير ” درباره اين موضوع فكر مي كنم”، “شايد” و يا ” اين موضوع را بررسي مي كنيم” استفاده كنيد.
بطورمشابه، زماني كه همتاي چيني شما در رابطه با اختلاف يا چالشي كه پيش آمده مي گويد ” موضوع مهمي نيست” يا ” مشكل جدي نيست” در واقع در نظر آنها مسئله پيش آمده چالشي جدي و مهم است كه مي تواند در تجارت شما اثرات منفي داشته باشد.
براي دريافت و اعطاي كارت ويزيت خود به همتاي چيني از دو دست خود استفاده كنيد و كارت ويزيت طرف مقابل را براي چند ثانيه مطالعه كنيد.

اگر به شام دعوت شديد توجه داشته باشيد كه اول ميزبان بنشيند، از بحث هاي كاري سر ميز شام خود داري كنيد. اين بسيار مهم است كه بدانيد چقدر غذا ميل كنيد. خالي كردن بشقاب غذاي خود بطور كامل به اين معني خواهد بود كه غذاي كافي براي شما آورده نشده و رها كردن بخش اعظم بشقاب خود بطور دست نخورده نيز بي احترامي به ميزبان محسوب مي شود.
هرگز چاپستيك هاي ( چوب غذاخوري چيني) خود را بصورت ايستاده در ظرف غذاي خود قرار ندهيد زيرا كه در فرهنگ چيني تداعي كننده گورستان است.

معني و مفاهيم اعداد در فرهنگ چيني:
هميشه به اعداد و ارقام و معني آنها در فرهنگ چيني توجه داشته باشيد به عنوان مثال:
عدد ۸ در فرهنگ چيني به عدد بخت واقبال معروف است.
عدد ۶ نشانه پيشرفت و ارتقا.
عدد ۴ سمبل شوم بختي بوده چرا در زبان چيني به شبيه واژه مرگ تلفظ مي شود.
عدد ۷۳ به مثابه مراسم سوگواري است.
عدد ۸۴ به معني تصادف كردن است.

چگونه كارت ويزيت بدهيم ؟

در اولين ملاقات كاري با چيني ها كارت ويزيت ها رد وبدل مي شود. بهتر است كه يك سمت كارت ويزيت به زبان انگليسي و سوي ديگر به زبان چيني باشد. توصيه مي شود كه از رنگ طلايي براي چاپ كارت ويزيت استفاده شود. زماني كه كارت ويزيت دريافت مي كنيد آنرا به جاي جيب و كيف در كيس كارت ويزيت قرار دهيد.

در جلسه:
حفظ خونسردي و آرامش در جلسه ضروري است، خجالت زدگي و بروز احساسات مي تواند اثرات منفي در مذاكره شما با طرف چيني داشته باشد.
چيني ها تمايل به پيش بردن مذاكرات به كندي دارند و معمولا زمان توافق شده براي نهايي كردن مذاكرات را تمديد مي كنند چرا كه به دنبال گرفتن امتياز از طرف مقابل هستند، بهتر است كه در مذاكره براي اين شرايط آماده شويد و تاخير آنها را بپذيريم چرا كه صبر ما بسيار مورد تحسين آنها قرار خواهد گرفت.
چيني ها معمولا با توجه به سلسله مراتب وارد اتاق مذاكره مي شوند بنابراين توجه كنيد، اولين شخصي كه وارد اتاق مي شود در نظر آنها رئيس هيئت خواهد بود.
زبان بدن و نحوه برخورد با طرف چيني از مواردي است كه مي بايست در تچارت با چيني مد نظر قرار گيرد. توصيه مي شود هميشه آرام و تحت كنترل رفتار كنيد. از برخورد و تماس فيزيكي با چيني ها بپرهيزيد چرا كه براي آن ها اين رفتار بي احترامي محسوب مي شود.
جلسات تجاري در چين معمولا با دست دادن طرفين و تكان سر آغاز مي شود. توصيه مي شود كه در دست دادن فشار زيادي وارد نكنيد چرا كه چيني ها برداشت منفي خواهند كرد.
از رفتار غير رسمي شديد و شوخي در مذاكرات با چيني ها پرهيز كنيد.
جلسات تجاري مي بايست از پيش برنامه ريزي شوند. بهتر است چندين نسخه از كاتالوگ شركت و خدماتي كه ارائه مي كنيد به همراه داشته باشيد. بهترين زمان براي برگزاري جلسات بين آوريل تا ژوئن و سپتامبر تا اكتبر است.
وقت شناسي در چين بسيارمهم است، زود تر رسيدن در جلسات كاري به مراتب بهتر از دير رسيدن است، چرا كه تاخير در اين جلسات توهين به حساب مي آيد. بهتراست جلسات با چند صحبت كوتاه و خلاصه آغز شود. اگر اولين سفر شما به چين مي باشد خالي از لطف نيست كه تجربيات مثبت سفر خود را با طرف چيني در ميان بگذاريد.
پيش از برگزاري جلسات، بهتر است دستور جلسه براي طرف چيني ارسال شود كه اين در كنترل برگزاري جلسه به شما كمك خواهد كرد.
چيني ها به مذاكره كنندگان سخت معروف هستند. هميشه اين مطلب را در ذهن داشته باشيد كه هدف اوليه آنها از برگزاري هر جلسه مذاكره دريافت امتيازاتي از طرف مقابل است، بنابراين استراتژي خود را بر اين مبنا جلو ببريد. شما مي بايست به طرف چيني خود نرمش نشان داده و اين حس را در آنها القا كنيد كه يك سري امتيازات به آنها اعطا كرده ايد.

گردآوري و ترجمه: روابط عمومي سپاهان همراه

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 87
  • بازدید ماه : 814
  • بازدید سال : 1653
  • بازدید کلی : 47663
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی