loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 229
11 زمان : 1399:2

اظهارنامه گمركي

تعريف اظهارنامه گمركي

اظهارنامه گمركي به معناي مشخص كردن كالاهاي وارداتي و يا صادراتي براي گمرك است و تمامي عمليات مربوط به ترخيص كالاهاي وارداتي و يا صدور كالا از كشورمان بايد بر اساس قوانين گمرك و طبق آئين نامه هاي اجرائي آن، با تنظيم اظهارنامه گمركي و ارائه ي آن به گمرك صورت بگيرد، به بيان ساده تر هنگام ترخيص كالا ،گمرك در ابتدا از محموله و بسته ي كالاي ترخيصي اطلاعي ندارد و صاحب كالا موظف است آن را براي گمرك اظهار نمايد يعني در واقع كالاي خود را به كمرگ معرفي كند بعد از بررسي اظهارات صاحب كالا اگر تمامي مشخصات كالا مطابق با آنچه كه در اظهارنامه است باشد مجوز لازم جهت ترخيص، صدور و بارگيري كالا داده مي شود. بر اساس ماده (۵۹) پذيرش كالا در انبارها و اماكن گمركي و ترخيص كالا، هنگامي صورت مي گيرد كه اظهارنامه گمركي به گمرك تحويل داده شده باشد.

صاحب كالا يا نماينده او و يا دلال گمرك، وظيفه دارد اظهار نامه گمركي را در دو نسخه و با قيد تاريخ و امضا تنظيم كند و كليه ي اسناد موردنياز مانند سياهه ي خريد، گواهي مبدأ، اسناد بانكي و ديگر مجوزهاي لازم را ، طبق مقررات و قوانين مربوطه به اظهارنامه منضم نمايد. مالك كالا مي تواند اظهار نامه گمركي را شخصا و يا به وسيله ي نماينده قانوني خود تنظيم كند. همچنين اداره گمرك به دلال گمرك اجازه مي دهد تا كالا را از طرف اشخاص ثالث ترخيص كند. اگر تسليم كننده اظهارنامه فردي به غير از صاحب كالا باشد اين شخص بايد به عنوان نماينده مالك، برگه ي وكالت و يا نمايندگي يا فتوكپي آنها را ضميمه نمايد.

مراحل انجام اظهارنامه گمركي

جهت تنظيم اظهارنامه گمركي، در ابتدا بايد اطلاعات خود را وارد كنيد. شركتي كه كالا را وارد مي‌كند، تمامي اطلاعات مربوط به كالا و همچنين بهاي كالا را حساب كرده و وارد مي‌كند. سپس بايد پذيرش اظهارنامه گمركي صورت گيرد، پس از پذيرش اظهارنامه در مرحله بعد كنترل هاي گمركي صورت مي گيرد و بايد گفت كه در اين مرحله ،كالا به صورت فيزيكي ارزيابي مي شود پس از ارزيابي، ارزياب نسبت به متن اظهارنامه و كنترل وجوه پرداختي و ديگر مقررات اقدام كرده و بعد از پايان اين كنترل ها، متن اظهارنامه را امضاء خواهد كرد و سپس آن را به كارشناس سرويس ارزيابي تحويل مي دهد. كارشناس مزبور نيز در صورت صحت اظهار، اظهار نامه را امضاء و به رئيس سرويس ارزيابي تحويل خواهد داد، و به همين ترتيب رئيس سرويس ارزيابي ، شماره ارزيابي تعيين شده توسط سيستم را توسط شماره عطف و كد اظهار كننده كه در متن اظهار نامه نوشته شده و يا از طريق شماره ثبت اظهار نامه فراخواني مي كند و به وسيله ي رايانه به ارزيابي سيستمي آن مبادرت مي نمايد و بعد از آن به صورت دستي در محل مربوطه (قسمت (ب) اظهار نامه) وارد و اظهار نامه را امضاء مي كند و به واحد صندوق و صدور پروانه ارسال مي كند.

همانطور كه گفته شد پس از ارزيابي سيستمي و امضاء اظهار نامه توسط رئيس سرويس ارزيابي، اظهار نامه و فيش بانكي به صندوق تحويل داده مي شود. صندوقدار ابتدا اظهار نامه مربوطه را از سيستم فراخواني و مبلغ فيش ارائه شده را با مبلغ محاسبه شده توسط سيستم در خانه ۴۷ اظهار نامه مطابقت مي دهد و در صورت تائيد، رسيد صندوق را بر اساس اطلاعات مندرج در خانه هاي اظهار نامه در رايانه تكميل، كنترل و تائيد مي نمايد. پس از آن فيش بانكي از اسناد جدا و نسبت به چاپ پروانه گمركي اقدام مي شود. پروانه چاپ شده بوسيله مسئول صندوق مهر و امضاء شده، شماره آن در دفتر مربوطه وارد ميگردد سپس با اخذ رسيد به صاحب كالا تحويل داده مي شود. بعد از اين مرحله ترخيص كالا امكان پذير است.

اظهارنامه گمركي

اما چنانچه محموله وارداتي يا صادراتي اظهار شود و اظهارات با محتويات محموله همخواني نداشته باشد، گمرك با توجه به مقدار تفاوت اظهارنامه با محموله، اقدام به جريمه مي كند. همچنين در صورتي كه كلا اظهاركننده كالا با قصد پرداخت عوارض كمتر، اقدام به استفاده از تعرفه هاي ديگر مي كند ، بايد جريمه هاي سنگيني را پرداخت نمايد.

طبق اطلاعيه اي كه توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران صادر گرديده است: از اول ارديبهشت ماه سال ۹۲، به منظوراستاندارد سازي اسناد، اعمال مديريت ريسك، شفاف سازي اسناد تجاري، ارزيابي و كنترل هاي حين ترخيص و پس از ترخيص و موارد ديگر، اسناد ضميمه اظهارنامه هاي گمركي در صورتي پذيرفته خواهد شد كه اطلاعات مربوط به مشخصات كالا، مطابق با فرمت هاي استاندارد شده بين المللي به گمرك اظهار شود. و اظهارنامه بايد شامل تمامي موارد مانيفست، پيش فاكتور، سياهه خريد و فهرست عدلبندي باشد. همچنين بايد در اظهارنامه كليه ي اطلاعات لازم جهت اعمال مقررات گمركي وجود داشته باشد، حتي اگر كالا پس از آنكه وارد گمرك شده مفقود گردد.

بايد توجه داشت كه اظهار نامه كاملا كتبي است حتي اگركالاي مورد نظر مشمول حقوق گمركي نباشد اما در خصوص واردات غير تجاري توسط مسافرين، اظهار شفاهي كافي مي باشد. اظهارنامه گمركي يك تعهد حقوقي است كه اظهاركننده و يا نماينده او مسئوليت كامل آن را بر عهده گرفته است و گمرك صرفا اطلاعات كلي را فراهم مي كند. همچنين اين مدرك به گمرك يك مزيت كلي و حق توقيف كالاهاي فردي كه بايد حقوق و عوارض گمرك را پرداخت نمايد، اعطا مي نمايد.

طبق ماده(۲۰) اهميت اظهار نامه در گمرك آنقدر زياد است كه انجام عمليات گمركي جز در مواردي كه در آيين نامه ذكر مي شود حتما نيازمند ارائه ي اظهار نامه به گمرك مي باشد و همچنين بنابر ماده(۱۸) ارائه ي اظهارنامه و تشريفات گمركي و ترخيص كالا و پرداخت كليه وجوهي كه به ورود قطعي آن كالا تعلق مي گيرد بايد در اولين گمرك مجازصورت بگيرد. براي اين منظور اداره كل گمرك بايد نام گمرك هاي مجاز را براي رسيدگي به عمليات هاي گمركي اعلام نمايد.صلاحيت دفاتر گمركي به مواردي همچون موقعيت جغرافيايي دفتر، عمليات هاي ترخيصي كه توانايي انجام آن را دارد و طرز عملكرد مورد انتظار گمرك بستگي دارد، اما ترخيص كالا در موارد خاص مانند برخي از كالاها كه تاريخ انقضا دارند مثل محصولات كشاورزي، بايد زير نظر تشريفات گمركي ويژه اي صورت بگيرد.

اظهارنامه گمركي

يكي از مبناي قانوني اظهار نامه گمركي، تعرفه گمركي است كه بايد داراي يك بخش مقدماتي كه بيان كننده قواعد كلي است باشد و علاوه براين برخي قواعد كه به طور خاص قابل اعمال براي موارد مشخص هستند نيز در آن ذكر شده باشد. همچنين تعرفه كمرگي داراي يك كاتالوگ مرسوم به نمانكلاتور شامل توصيف كالاها و يك جدول شامل حقوق و عوارض گمركي و ماليات قابل اعمال براي كالاهاي مختلف است. نمانكلاتور در واقع اصطلاحي است كه براي شرح نامگذاري نظام مند اشياء مورد استفاده قرار مي گيرد.

درواقع جدول تعرفه گمركي، نرخ حقوق و عوارض گمركي و ماليات محصولات را براي هر يك از اقلام فرعي نمانكلاتور تعيين مي نمايد. در مورد حقوق گمركي بايد گفت كه نرخ هاي اعمال شده كه مي تواند شامل معافيت و يا حتي ۲۰۰ درصد و بيشتر از آن باشد در هر كشور متفاوت است كه اين تفاوت به كشور مبدا محصول بستگي دارد.

گمرك جمهوري اسلامي ايران در جهت حل بسياري از مسائل و مشكلات موجود در گمرك كشور، بيشتر گمركات كشور را به نظام گمركي اطلاعات رايانه‌اي كه مخفف آن “نگار” است تجهيز كرده است تا زمينه را براي راحتي در امر مبادلات بازرگاني، واردات و صادرات فراهم سازد، چراكه براي افزايش كارايي بخش تجارت بين الملل ، قدم اول مي تواند نوسازي نظام گمركي و تجهيز آن با روش ها و امكانات جديد و پيشرفته باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 885
  • بازدید سال : 1724
  • بازدید کلی : 47734
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی