loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 217
11 زمان : 1399:2

حجم واردات ايران

تجزيه و تحليل آمار واردات و صادرات ايران براي كسب و كارهاي داخلي و خارجي مهم است تا از اين طريق بتوانند بازار هدف خود را در ايران شناسايي كنند. تجار با نگاهي به اين اعداد، توانايي خود را در فروش محصولات با توجه به شرايط كنوني بازار تخمين مي زنند.

در چند دهه پيش، كشورهاي اروپايي بزرگترين شريك تجاري ايران بوده اند. با اين حال، طي دهه گذشته، كشورهاي آسياي شرقي تبديل به بزرگترين صادركنندگان به كشور ايران شده اند. هم اكنون كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران به ترتيب شامل كشورهاي چين با ۱۳ ميليارد و ۲۱۶ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۱۰ ميليارد و ۶۷ ميليون دلار، جمهوري كره با ۳ ميليارد و ۷۱۷ ميليون دلار، تركيه با ۳ ميليارد و ۱۹۳ ميليون دلار ، آلمان ۳ ميليارد و ۸۳ ميليون دلار و همچنين ساير كشورها ۲۱ ميليارد و ۲۶ ميليون دلار بوده است.

در اينجا، ما نگاهي به تامين كنندگان پيشرو ايران و محصولاتي كه در بالاي فهرست كالاهاي وارداتي قرار دارند، و بيشترين حجم واردات ايران در چند ماه اخير را شامل مي شوند، مي اندازيم. با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

به نقل از يك خبرگزاري رسمي مربوط به تجارت بين المللي ، واردات اصلي ايران در چند ماهه اخير عبارتند از: ماشين آلات غير الكترونيكي و قطعات خودرو (۱۷ درصد كل واردات)، آهن و فولاد (۱۴ درصد)، مواد شيميايي و محصولات مرتبط (۱۱ درصد)، وسايل نقليه حمل و نقل (۹ درصد) و ماشين آلات و ابزار الكترونيكي(۷درصد) .

همچنين با توجه به گزارش هاي بدست آمده از چندين خبرگزاري رسمي داخلي، بعد از موارد ذكر شده در بالا، عمده ترين كالاهاي وارداتي به ايران به ترتيب، ذرت دامي ، برنج ، لوبياي سويا و گوشي تلفن همراه بوده است .

اين گزارش ها انواع واردات كالا به ايران را در سه ماهه نخست سال‌جاري به ميزان ۱۱ ميليارد و ۲۵۳ ميليون منتشر كرده اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۲و ۷۶ صدم درصد كاهش داشته است.

واردات ماشين آلات ، وسايل نقليه حمل و نقل و قطعات خودرو

حجم واردات ايران

واردات و ترخيص ماشين آلات و لوازم يدكي خودروي سنگين و سبك در گمركات ايران و به ويژه در بنادر كشور با سرعت بالايي در حال انجام است . با توجه به اينكه صنعت خودروسازي در دنيا هر روز در حال پيشرفت است و همين امر موجب افزايش سودآوري و اشتغال زايي در كشورها شده است. از اين رو مسئولان كشور نيز در جهت پيشرفت اين صنعت در كشور تلاش مي كنند و به همين منظور در چشم انداز سال ۱۴۰۴ مقرر شده كه ميزان توليد خودرو سالانه به ۳ ميليون دستگاه برسد. طبق آمارهاي منتشر شده حدود ۱۲۰۰ واحد توليد قطعه خودرو در كشور فعاليت دارند ، اما بيش از ۹۰ درصد توليدات موجود در بازار وارداتي است. چرا كه به‌دليل مشكلات زياد اين صنعت در كشور فعاليت بسياري از توليدكنندگان قديمي به حداقل رسيده است يه طوري كه بعضي از آنها حذف شده اند و جاي خود را به تازه واردها داده‌اند كه البته بايد گفت تعداد كمي از اين تازه واردها توليدكننده هستند و اكثرا تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات مي‌كنند.

اما از ديگر اقلام عمده وارداتي در اين زمينه مي توان به جرثقيل‌هاي برجي ، اجزا و قطعات ماشين‌آلات سوراخ كردن زمين، قطعات جهت توليد وسايل نقليه حمل و نقل كالا، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري، ماشين‌هاي بافندگي تاروپودباف براي پارچه‌بافي و اجزا و قطعات توربين‌هاي بخار اشاره كرد.

واردات آهن و فولاد

حجم واردات ايران

به گفته مدير عامل فولاد مباركه ” در شرايطي كه بيشتر صنايع مصرف كننده محصولات مرتبط با فولاد از جمله صنعت ساختمان، خودرو، لوازم خانگي در ركود نسبي به سر مي برند، متأسفانه شاهد سيل واردات فولاد به كشور هستيم و همين اندك بازار ضعيف مصرف به راحتي در اختيار محصولات وارداتي قرار گرفته و اكثر توليدكنندگان داخلي با انباشت كالا در انبار و عدم توفيق در فروش محصولات خود در آستانه تعطيلي يا ورشكستگي قرار دارند.”

بررسي هاي انجام شده در خصوص افزايش واردات آهن و فولاد نشان مي دهد دسترسي آسان وارد كنندگان به ارزهاي موجود در كشورهاي چين و هند و همچنين تعرفه ۴ درصدي براي واردات آهن و فولاد ، جذابيت خريد اين محصولات چيني و هندي را آن هم با قيمت هاي بسيار پايين افزايش داده است و همين مساله موجب شده است واردات و ترخيص آن به كشور به حدي افزايش يابد كه در شش ماهه اول سال جاري كه مصرف آهن و فولاد در پايين ترين حد در چند سال گذشته قرار دارد، شاهد رشد ۵۲۵ درصدي واردات اين محصولات باشيم.

واردات مواد شيميايي و محصولات مرتبط

در ادامه تحقيقات صورت گرفته در خصوص عمده ترين كالاهاي وارداتي به ايران ، نتايج نشان مي دهد واردات و ترخيص مواد شيميايي و محصولات مرتبط با آن يكي از بزرگترين محصولات و مواد اوليه وارداتي به كشور به حساب مي آيد . مواد شيميايي داراي طيف بسيار گسترده و متنوعي هستند كه در بسياري از كارخانه هاي توليدي براي ساخت محصولات گوناگون به كار مي روند . بر اساس آمار رسمي گمرك جمهوري اسلامي ايران مي توان بيان كرد كه واردات مواد شيميايي و ترخيص از گمرك توسط شركت هاي ترخيص كار گمرك به كشور در چند سال اخير بسيار زياد بوده است و اخيرا ۱۱ درصد كل واردات كشور را در بر گرفته است.

حجم واردات ايران

واردات مواد غذايي از جمله ذرت دامي ، برنج و لوبياي سويا

به گزارش خبرگزاري رسمي ايانا در چهار ماهه نخست سال‌جاري مواد غذايي مانند ذرت دامي، برنج، لوبياي سويا، جو، كنجاله و ساير قطعات بي‌استخوان منجمد گاو ازجمله كالاهاي اساسي هستند كه بيشترين ميزان واردات را در اين مدت داشته‌اند. در اين مدت حدود ۳ ميليون و ۱۰۴ هزار تن ذرت دامي وارد كشور شده است كه به لحاظ وزني نسبت به سال ۹۶ رشد ۴۱ و ۸۰ صدم درصدي داشته است. يكي ديگر از كالاهاي اساسي كه طي چهار ماهه نخست سال‌جاري واردات آن افزايش يافته است برنج است كه حدود ۶۶۳ هزار تن از آن به ارزش ۶۷۵ ميليون دلار به كشور وارد شده است و اين كالا در مجموع ۴ و ۴۴ صدم درصد از سهم ارزشي كل واردات را شامل مي شود . همچنين در حدود ۹۹۹ هزار تن لوبياي سويا به ارزش ۴۹۲ ميليون دلار به كشورمان وارد شده و به ميزان ۳ و ۲۴ صدم درصد از سهم ارزشي كل واردات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر مواد غذايي كه به آنها اشاره شد جو ، قطعات بي‌استخوان منجمد از نوع گاو و كنجاله و ساير آخال‌هاي جامد حتي خرد شده يا به هم فشرده به ترتيب بيشترين ميزان واردات را به خود اختصاص داده اند.

واردات گوشي تلفن همراه

حجم واردات ايران

با توجه به جديدترين آمار گمرك از تجارت خارجي ايران ، واردات موبايل طي دو ماه اول سال جاري ۱.۶۱ درصد از ارزش كل واردات به كشور را به خود اختصاص داده كه ارزش دلاري آن ۱۰۹ ميليون و ۲۵۰ هزار و ۱۴۶ دلار است. در واقع با اجراي طرح رجيستري تلفن همراه ، ميزان واردات رسمي گوشي تلفن همراه در دو ماه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۱۶۳ درصد افزايش داشته است .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 94
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 1780
  • بازدید کلی : 47790
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی