loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 218
11 زمان : 1399:2

تيپ هاي شخصيتي

حضور در مذاكرات تجاري براي بسياري از ما جذابيت دارد؛ مذاكراتي كه مي‌تواند تاثيرات زيادي در سرنوشت كاري، فردي و تجاري براي ما داشته باشد. تقريبا همه مي‌دانيم كه مذاكره تجاري بخش جدايي‌ناپذير زندگي مردم امروز در جهان است. حتي اگر ما به سمت چنين مذاكراتي نرويم و به آنها علاقه‌اي نداشته باشيم، در بسياري از موارد گريزي از آن نيست و بسته به شغل و موقعيت اجتماعي خود بايد براي مذاكره بر سر اهداف تجاري و مالي با ديگران دور يك ميز بنشينيم و مذاكره كنيم. يادگيري فنون مذاكره راه حل اصلي براي رسيدن به پيروزي در اين مذاكرات است. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

پيش از آنكه وارد اين حوزه شويم، بايد بدانيم كه دو محور افزايش عمق آشنايي با كسب و كار و نيز درك عميق‌تر جنبه‌هاي انساني، هميشه و در همه‌ي مراحل يادگيري مذاكره بايد دغدغه‌ي شما باشد و برايشان وقت بگذاريد.

براي ساير موارد، مي‌توان تقدم و تأخر تعريف كرد. براي مثال تكنيك‌ها و ترفندها زماني ارزشمند است كه پيش از آن مفاهيم پايه، اختلافات فرهنگي و مهارت ارتباطي را آموخته باشيد.

هم‌چنين زماني مي‌توانيد از سبك اختصاصي خودتان در مذاكره حرف بزنيد كه پيش از آن، سبك‌هاي رايج و چارچوب‌هاي پذيرفته‌شده را ياد گرفته و به شكل عملي، تمرين كرده باشيد.

اما منظور از مذاكره تجاري چيست؟

اين مذاكره، هر نوع مذاكره‌اي است كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم براي ما و طرف مقابل نتايج مالي و اقتصادي به دنبال دارد. براي مثال موارد زير مي‌تواند به عنوان مصاديق مذاكره تجاري در نظر گرفته شود:

  • مذاكره براي استخدام و استعفا
  • مذاكره قراردادهاي تجاري ميان شركت‌ها و سازمان‌ها
  • مذاكره بين خريدار و فروشنده و نيز ميان موجر و مستاجر
  • مذاكره بين بدهكار و بستانكار
  • مذاكره غيرمالي بين دپارتمان‌هاي مختلف يك شركت (اگر در نهايت در مقياس كلان، تبعات مالي ايجاد كند)
  • مذاكرات تجاري بين المللي بين شركتها يا كشورها

امروزه با توجه به زندگي روزمره و مشغله‌هاي فكري، استرس و پيچيدگي‌هاي شخصيتي افراد، روابط انسان ها پيچيده‌تر از گذشته ديده مي‌شود. در عين حال از سوي ديگر بسياري از افراد بدون شناخت تيپ هاي شخصيتي خود و ديگران وارد كار مذاكرات تجاري مي‌شوند. اين نكته پيش از آغاز هر مذاكر‌ه اي توصيه مي‌شود. به سادگي مي توان با آموزش تيپ هاي شخصيتي DISC و رفتارشناسي آنها با ويژگي شخصيتي خود و ديگران آشنا شويم، در مذاكرات موفق باشيم و در نتيجه، آگاهانه روابط خود را با افراد خانواده، دوستان، همكاران و ساير افراد جامعه به صورت موثر و پويا برقرار كنيم .

تيپ هاي شخصيتي مبتني بر ديسك (DISC)

يادگيري و شناخت تيپ شخصيتي قبل از برقراري هر گونه ارتباطي براي داشتن يك ارتباط سالم و موثر بر پايه شناخت رفتار و شخصيت افراد در زندگي فردي و اجتماعي حايز اهميت است. از همين رو تيپ شناسي بر اساس الگوي DISC مورد توجه روانشناسان، مشاورين و محققين زيادي قرار گرفته است چرا كه با شناخت آن برقراري روابط بسيار پويا و ساده مي شود

تيپ هاي شخصيتي مبتني بر ديسك (DISC) به چهار بخش اصلي در حوزه ي رفتارشناسي يعني برتري طلبي، نفوذ، ثبات و وجدان كاري تقسيم مي‌شوند. از كنار هم گذاشتن حرف اول هر بخش واژه ديسك ايجاد شده كه هر بخش به شرح زيراست:

Dominance : به معناي برتري طلبي

Influence : به معناي نفوذ

Steadiness : به معناي ثبات

Conscientiousness : به معناي وجدان كاري

تيپ هاي شخصيتي

ويژگي نوع قالب Dominance ؛ برتري طلبي

ويژگي بارز اين تيپ شخصيتي، وظيفه محوري است؛ اين افراد تمايل دارند وظايف خود را در وقت مشخص انجام دهند و در انجام كارهاي خود بر ايجاد شادي و نشاط متمركز باشند. در مجموع مي‌توان گفت اين گروه از لحاظ رفتار و شخصيت، با اراده و نيرومند، نتيجه گرا، تعيين كننده اهل رقابت مصمم، و پيشرو هستند. در برخورد با اين گروه شخصيتي بايستي از كلي‌سازي بپرهيزيد، از تكرار خودداري كنيد و به جاي مشكلات روي راه حل‌ها تمركز كنيد.

ويژگي نوع غالب Influence: نفوذ

از نظر روانشناسي ويژگي قالب اين گروه شخصيتي، برون گرايي است. اين افراد تمايل دارند تعامل، معاشرت و تفريح داشته باشند و به آنچه ديگران ممكن است درباره ي آنها فكر كنند متمركز مي‌شوند. به صورت مختصر مي‌توان گفت اين گروه معاشر، پر حرف و سرزنده، جذاب الهام بخش، مشتاق، گرم، قابل اعتماد و خوش‌بين توصيف مي‌شوند. همكاري و ابراز شور و شوق را در اولويت قرار مي دهد. آنها ممكن است از از دست دادن نفوذ ، عدم پذيرش و ناديده گرفته‌شدن هراس داشته باشند. در برخورد با آنها بايد فرصتي در نظر گرفته شود كهسؤال بپرسند و خودشان صحبت كنند.

ويژگي نوع غالب Steadiness: ثبات

ويژگي قالب اين تيپ شخصيتي ثبات قدم است؛ يعني از كمك كردن به ديگران يا پشتيباني ساير افراد و همكاري با يكديگر به عنوان يك تيم لذت مي‌برند؛ در مجموع اين افراد ملايم، راحت و آرام، دلپذير، صبور، پايدار، صميمي ، علاقمند به اولويت دادن به پشتيباني، همكاري و حفظ ثبات، آرام، قابل پيش‌بيني، پايدار و سازگار توصيف مي‌شوند.

ويژگي نوع غالب Conscientiousness : وجدان كاري

وجدان كاري اين افراد محفوظ، وظيفه محور و سازگار هستند. اين تيپ شخصيتي بر درست و دقيق بودن تمركز دارند. بينش اصلي اين گروه در برقراري رابطه با ديگران مبتني بر اعتماد است. آنها افرادي دقيق، سازگار، هدفمند، واقعگرا ، پايدار، متمركز بر قابليت هاي خود براي كسب دانش و تخصص در راستاي رشد شخصي هستند.

معمولا افراد مقتدر و اجتماعي كه داراي تيپ شخصيتي D هستند، حركات تند و سريعي دارند؛ يعني تند صحبت مي كنند، تند حركت مي كنند، كم‌تر حرف مي‌زند و همه چيز را بررسي مي‌كند و بعد از آن و بي تعارف و رك به شما منتقل مي‌كنند.

در مقابل، شخصيت I با شما با لبخند و گرم برخورد مي‌كند و تمايل به گپ زدن دارند. به طور مثال وقتي وارد فروشگاه مي‌شوند، بقيه فروشنده‌ها را نيز زير نظر مي‌گيرند .

افراد گروه C و S معمولا حركاتشان با آرامش همراه است ، با دقت به صحبت‌هاي شما گوش مي‌دهند و كمتر حرف مي‌زنند. همه‌چيز را با دقت مي‌بينند و به دانستن جزئيات محصول و موضوع مورد بحث علاقه‌مند هستند. به طور كلي مي‌توان گفت كه افراد با تيپ شخصيتي D و I كلي‌نگر هستند و در زمان كم علاقه به مذاكره دارند. آنها بيشتر به عكس ديدن توجه دارند، ولي افراد تيپ هاي شخصيتي C و S جزئي نگر هستند و علاقه بيشتري به توضيحات دارند .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 31
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 833
  • بازدید سال : 1672
  • بازدید کلی : 47682
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی