loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 242
11 زمان : 1399:2

ترخيصيه

ترخيصيه يا Delivery Order يكي از اسناد مربوط به ترخيص كالا است كه در قوانين امور گمركي اين چنين تعريف شده است‌: «سندي است كه به موجب آن شركت حمل‌و‌نقل (كرير و فورواردر) پس از احراز هويت، بلامانع بودن انجام تشريفات گمركي توسط گيرنده كالا را به گمرك اعلام مي‌نمايد.» به عبارت ديگر ترخيصيه به منزل تسويه حساب شركت حمل‌ونقل با صاحب كالا (واردكننده) تلقي مي‌شود و به گمرك اعلام مي‌كند كه اخذ قبض انبار از سوي صاحب كالا بلامانع است. چنانچه كالا به شخص حقيقي يا حقوقي ديگري انتقال يابد، ترخيصيه نيز بايد به نام آن شخص يا شركت شود تا وي بتواند اقدام به دريافت قبض انبار و دور اظهاري نمايد.

در ادامه با نحوه واگذاري ترخيصيه در پنجره واحد تجارت فرامرزي آشنا مي‌شويم. همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

موارد واگذاري ترخيصيه

در هنگام انجام مراحل اظهار كالا به گمرك، ترخيصيه بايد به نام صاحب كالا باشد تا او بتواند در پنجره واحد تجارت فرامرزي اقدام به اظهار كالا كند. بنابراين چنانچه كالا به هر شخص حقيقي يا حقوقي واگذارد شود، ترخيصيه و قبض انبار دستي نيز بايد به صاحب كالاي جديد واگذار گردد.

همچنين چنانچه شركت حملي (Carrier) كالا را به شركت حمل ديگري (forwarder) واگذار كند، شركت حمل جديد بايد ترخيصيه را به صاحب كالا واگذار نمايد.

از طرفي مواقعي كه قبض انبار به نام يك شخص است، ترخيصيه نيز بايد به نام همان فرد باشد.

در صورتي كه شركت حمل براي صاحب كالا ترخيصيه‌اي به نام صاحب كالا واگذارد ننمايد و يا صاحب كالاي پيشين اقدام به واگذاري ترخيصيه به نام صاحب جديد كالا نكند، هنگام دريافت پرينت قبض انبار الكترونيكي پيغام سيستمي «صلاحيت لازم براي اخذ پرينت قبض انبار الكترونيك را در سامانه احراز ننموده‌ايد.» به نمايش در خواهد آمد.

بنابراين صاحب كالاي جديد حتماً بايد از صاحب قبلي يا شركت حمل‌ونقل بخواهد كه علاوه بر واگذاري قبض انبار، از طريق سامانه نيز اقدام به واگذاري‌ترخيصيه به وي نمايند.

ترخيصيه

آموزش گام به گام واگذاري ترخيصيه

مرحله اول

در ابتداي شما به عنوان صاحب كالا يا شركت حمل‌ونقل از طريق epl خود وارد سامانه پنجره واحد به نشاني Epl.irica.ir مي‌شويد. سپس از منوي سمت راست گزينه «واگذاري ترخيصيه» را انتخاب مي‌نماييد‌ تا وارد صفحه آن شويد.

مرحله دوم

در فرم واگذاري ترخيصيه به ترتيب كد ملي شركت حمل، شماره مانيفست، شماره بارنامه و كد ملي صاحب جديد ترخيصيه را وارد كرده سپس گزينه «انتقال» را مي‌زنيد.

مرحله سوم

پس از آن با پيغامي به صورت زير مواجه خواهيد شد:

« آيا مايل به انتقال ترخيصيه از صاحب كنوني به شماره ملي «۰۰۰» به نام … به صاحب جديد به شماره ملي «۰۰۰» به نام … هستيد؟»

مرحله چهارم

چنانچه اطلاعات را به درستي وارد كرده‌ايد گزينه «كاملاً اطمينان دارم اين دستور بايد اجرا شود» و در غير اين صورت دكمه «شايد اشتباه كرده‌ام» را انتخاب كنيد.

مرحله پنجم

در انتها با موافقت شما عمليات انتقال انجام شده و سيستم پيغام «ترخيصيه با موفقيت به شركت … با كد ملي «۰۰۰» انتقال يافت» را نمايش مي‌دهد.

از اين به بعد صاحب جديد كالا مي‌تواند اقدام به دريافت قبض انبار الكترونيكي از سيستم نموده و مراحل اظهار كالا را از طريق قسمت دور اظهاري واردات آغاز كند.

تجارت فرامرزي

نحوه اطلاع از وضعيت ثبت ترخيصيه

رسيد ثبت ترخيصيه الكترونيك از سوي سيستم صادر مي‌شود كه شامل كد ملي شركت حمل، شماره مانفيست، شماره بارنامه، نام صاحب‌ترخيصيه، كد ملي صاحب ترخيصيه، نام كشتي، شماره سفر، ليست كانتينرها و شماره كانتينر است.

اگر صاحب كالا قبض انبار را به نام كسي ديگر بزند، بايد با epl خود وارد سامانه شده و اقدام به واگذاري‌ترخيصيه را به نام صاحب جديد قبض انبار نمايد.

همان‌طور كه اشاره شد فهميدن اين كه هم اكنون ترخيصيه به نام چه كسي است، براي اخذ قبض انبار و شروع دور اظهاري لازم و ضروري است.

لذا جهت پي بردن به آن مي‌توان از منوي سمت راست، گزينه «بررسي وضعيت ثبت‌ترخيصيه» از آن مطلع شد.

در صفحه باز شده، كد شركت حمل، شماره مانفيست و شماره بارنامه را وارد كرده، سپس دكمه «بررسي وضعيت‌ترخيصيه» را مي‌زنيد.

در ادامه سيستم پيغامي مبني بر موفقيت‌آميز بودن ثبت‌ترخيصيه نشان داده و در زير آن چنين عنوان مي‌كند:

«صاحب كنوني ترخيصيه … با شناسه ملي ۰۰۰ »

نكات مهم در واگذاري‌ترخيصيه

– جهت ورود به صفحه واگذاري‎ترخيصيه در پنجره واحد تجارت فرامرزي، شماره epl كه شامل نام كاربري و رمز عبور بوده، لازم و ضروري است. در صورتي كه صاحب‌ترخيصيه اعم از حقوقي يا حقيقي‌اي پي ال ندارد، بايد با مراجعه به واحد انفورماتيك نزديك‌ترين گمرك اجرايي نسبت به اخذ آن اقدام نمايند.

– از آنجايي كه اطلاعات شماره بارنامه و شماره مانيفست، تركيبي از حروف بزرگ و كوچك و اعداد است، لذا در هنگام درج آن‌ها در بخش مربوطه جهت واگذاري‌ترخيصيه بايد دقت فراواني به عمل آورد.

– چنانچه در هنگام واگذاري‌ترخيصيه سيستم پيغام «شما اجازه انتقال اين ترخيصيه را نداريد، اين ترخيصيه، متعلق به … با شناسه ملي … مي‌باشد.» را داد، به معناي عدم داشتن وكالت الكترونيكي لازم از سوي كاربري است كه اقدام به واگذاري‌ترخيصيه نموده است. زيرا در پنجره واحد تجارت فرامرزي، امكان واگذاري‌ترخيصيه فقط براي صاحبِ‌ترخيصيه و يا وكيل قانوني وي وجود دارد. در اين سامانه وكيل با ثبت «وكالت كارمندي» در آن قابل شناسايي است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 16
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 788
  • بازدید سال : 1627
  • بازدید کلی : 47637
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی