loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 227
11 زمان : 1399:2

جنگ تجاري

روابط اقتصادي دوكشور پيش از آغاز جنگ تجاري

چين و آمريكا به‌ عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد‌هاي جهان همواره رقابت تنگاتنگي با يكديگر داشته‌اند و در عين حال بيشترين مبادلات تجاري را با هم داشته‌اند. به‌طوري كه به گزارش رويترز در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ ارزش مبادلات اين دو كشور به ۱۹۵ ميليارد و ۵۴ ميليون دلار رسيد و اين ارزش در طول اين سال‌ها روبه رشد بوده است. در ماه سپتامبر اين مبادلات به اوج خود در تاريخ مبادلات دو كشور رسيد و ارزشي معادل ۲۸ ميليارد و ۸ ميليون دلاري داشت. رشد واردات از چين دولت جديد ايالات متحده كه همواره حجم اين مبادلات را ضربه‌اي بر اقتصاد اين كشور مي‌دانست و معتقد است وارادات بيش از حد از چين باعث شده تا نرخ بيكاري در آمريكا افزايش پيدا كند و توليدات داخلي اين كشور كاهش بيابد را به واكنش واداشت.

آغاز جنگ تجاري بين چين و آمريكا

آمريكا در روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ تعرفه‌هاي واردات فولاد از چين را ۲۵ درصد و تعرفه واردات آلومنيوم را ۱۰ درصد اعلام كرد و دوهفته بعد نيز در تاريخ ۲ فروردين ۹۷ اعلام كرد كه قصد دارد تعرفه‌هايي به ارزش ۶۰ ميليارد دلار بر واردات از چين اعمال كند و سرمايه‌گذاري چين در آمريكا را محدود كند.

چين نيز روز ۱۳ فروردين ماه ۱۳۹۷ در واكنش به افزايش تعرفه فولاد و آلومنيوم از سوي ترامپ٬ تعرفه‌هاي جديدي تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ كالاي آمريكايي اعمال كرد كه ارزش ۳ ميليارد دلاري داشت. در ادامه اين تنش‌ها رئيس‌جمهور آمريكا تهديد كرد اگر چين در رفتارهاي اقتصادي خود تجديدنظر نكند براي واردات كالاهاي چيني تا ۱۵۰ ميليارد دلار تعرفه گمركي وضع خواهد كرد.

در همين راستا روزنامه چيني South china morning post ابزارهاي پكن در جنگ تجاري ميان چين و آمريكا را دانه‌هاي غلات مانند سويا٬ گردشگري و اوراق قرضه دانست كه چين مي‌تواند به اقتصاد آمريكا ضربه وارد كند. از سمتي ديگر بوئينگ در سال ۲۰۱۷ بيش از ۲۰۰ فروند هواپيما به چين تحويل داده كه بيش از ۲۵ درصد تجارت جهاتي اين شركت بود.

روزنامه چاينا ديلي در گزارشي نوشت اين جنگ تجارت را دونالد ترامپ در راستاي شعار انتخاباتي خود در زمينه حمايت از توليد داخلي آمريكا پيش گرفته است و از اين‌كه ممكن است آمريكا بيش از هر كشوري در اين جنگ تجاري ضرر كند آگاه نيست.

توافق جديد بين چين و آمريكا

اين جنگ تجاري سابقه‌دار است و درسال ۲۰۰۵ دولت جورج بوش نيز تعرفه‌هايي بر كالاهاي وارداتي ايالات متحده وضع كرد و همين امر سبب شد تا ارزش دلار ۱۵ درصد افزايش يابد اما با تصميم جديد دونالد ترامپ و خروج او از پيمان آسيا پسفيك (TPP) نه تنها باعث افزايش ارزش دلار نشد بلكه باعث شد كه چين به‌راحتي جاي آمريكا در آسيا را پر كند و دامنه قدرت اقتصادي خود را بزرگ‌تر كند. افزايش اين تعرفه‌ها باعث كاهش سرمايه‌گذاري خارجي در آمريكا شده و اين درحالي است كه به گفته كارشناسان اقتصادي٬ در حدود ۶۰ درصد از كسري بودجه آمريكا توسط سرمايه‌گذاري خارجي تأمين مي‌شود. خروج سرمايه‌گذاران خارجي باعث كند شدن رشد اقتصادي كشور و به تبع آن كاهش ارزش دلار درمقابل ارزهاي ديگري چون يوان مي‌شود.

از طرفي چين در پي آن است كه واحد پولي خود (يوان) را جهاني‌تر كند و هم‌اكنون برخي از مبادلات مالي خود را با كشورهاي پاكستان و مالزي را با يوان انجام مي‌دهد. بر اساس آمارهاي بانك خلق چين٬ در سال ۲۰۱۶ ميزان تسويه حساب‌هاي تجاري بين‌المللي چين٬ به يوان٬ به ۵ تريليون يوان (۷۸۹ ميليارد دلار) رسيد.

در پي ناكارآمدي سياست‌هاي ترامپ و اقدام مقابل هوشمندانه چين٬ مذاكرات و گفت‌وگوي اقتصادي كه در رأس آن ليو هي٬ معاون اول نخست‌وزير چين حضور داشت بين دو كشور اتفاق افتاد و روز شنبه ۱۹ مي (۲۹ ارديبهشت ۹۷) بيانيه مشتركي در واشنگتن درباره مذاكرات اقتصادي و تجاري دوكشور منتشر كردند. در اين بيانيه چين موافقت كرده تا خريد كالاهاي كشاورزي و انرژي از آمريكا را افزايش دهد تا كسري تجاري آمريكا كاهش يابد. اين كسري تجاري سال گذشته به بيش از ۳۷۵ ميليارد دلار رسيده بود و دولت آمريكا پيش از اين در پي كاهش ۲۰۰ ميليارد دلاري اين كسري تا سال ۲۰۲۰ بود. همچنين چين تعرفه‌هاي گمركي بر واردات كالاهايي مانند ميوه٬ خشكبار و … را به ميزان ۴ ميليارد دلار كاهش دهد.

تأثير خروج آمريكا از برجام بر روابط تجاري ايران و چين

خروج آمريكا از برجام در ميان تنش‌ها و جنگ تجاري بين چين و آمريكا تأثير قابل‌توجهي مي‌تواند بر روابط تجاري كشورها با ايران داشته باشد اما واضح است كه چين قصد ندارد مبادلات مالي خود با ايران را كاهش دهد. چين به‌عنوان بزرگ‌ترين خريدار نفت و گاز ايران و بزرگ‌ترين صادركننده كالا به كشورمان منافع قابل توجهي در تجارت با ما دارد. حجم اين مبادلات از سال ۲۰۰۶ به بعد به دوبرابر افزايش يافته و چين سرمايه‌گذاري سنگيني در بخش ريلي و بنادر ايران انجام داده است و حتي در پي ايجاد فرصت‌هاي تجاري پس از خروج آمريكا از برجام است. به‌طور مثال با خروج احتمالي شركت توتال از قرارداد نفتي٬ به گفته مقامات وزارت نفت شركت ملي نفت چين آمادگي حضور و شركت در پروژه‌هاي نفتي ايران را دارد.

جنگ تجاري بين چين و آمريكا و افزايش مبادلات ايران با چين مي‌تواند فرصت مناسبي براي تجار ايراني و چيني براي سرمايه‌گذاري در هر دوكشور باشد. شركت سپاهان همراه با بيش از ۲۰ سال سابقه در امر واردات كالا و داشتن دفاتر بين‌المللي در شهرهاي گوانجو٬ شنزن٬ دبي٬ اصفهان و تهران و برخورداري اي تيمي حرفه‌اي آماده ارائه انواع خدمات واردات كالا اعم از برآورد و اعلام كليه هزينه‌هاي حمل و ترخيص قبل از دريافت كالا در مبدأ تا عمليات گمركي و ترخيص كالا است. شما در كمترين زمان ممكن مي‌توانيد تمامي خدمات لازم جهت واردات كالا از چين را به راحتي داشته باشيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 1860
  • بازدید کلی : 47870
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی