loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 227
11 زمان : 1399:2

خريد يا فروش از سامانه نيما

يكي از مباحث مهم در خصوص فرآيند تجارت، بحث خريد و يا فروش ارز در معاملات ارزي و بين المللي است. تأمين ارز كالاهاي وارداتي اجتناب ناپذير است چرا كه براي خريد كالا از كشوري ديگر بايد ناگزير پولتان را به ارز همان كشور تبديل نماييد. براي همين منظور شما مي توانيد ارز مورد نياز خود را از طريق كانال هاي بانكي و يا صرافي ها تهيه نماييد. در واقع واسطه هايي نظير بانك ها و صرافي ها وارد كننده كالا (خريدار ارز) را به صادركننده كالا (فروشنده ارز) متصل مي سازند. يعني ارز حاصل از صادرات كالا را از فروشنده خريداري كرده و آن را به وارد كننده كالا مي فروشند. علاوه بر اين دولت اخيرا در راستاي تسهيل استفاده از ارزهاي صادراتي براي واردات كالا، اقدام به راه اندازي سامانه الكترونيكي نظام يكپارچه معاملات ارزي (نيما) كرده است تا از اين طريق، بازار ارز را ساماندهي كند و بر گردش مالي نظارت بيشتري داشته باشد. اين سامانه با به وجود آوردن بستري امن و يكپارچه، قوانين مشخصي را تعريف مي كند كه فعالان تجاري در سراسر كشور طبق همان قواعد ثابت و مشابه اقدام به خريد و يا فروش ارز نمايند.

سامانه نيما به طور كلي حول دو محور اصلي خريد ارز (مختص وارد كنندگان كالا) و فروش ارز (ويژه صرافان) مي چرخد. بنابراين با توجه به اهميت اين سامانه در تامين ارز واردات كشور، در اين مقاله مي خواهيم به آموزش نحوه خريد يا فروش از سامانه نيما بپردازيم بنابراين همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

  • نحوه خريد ارز از سامانه نيما

  • براي آشنايي بيشتر شما با نحوه خريد ارز از سامانه نيما ابتدا به طور مختصر به شرحي از اين فرآيند مي پردازيم:

    به منظور ورود به سامانه نيما، بايد به آدرس اينترنتي www.ntsw.ir مراجعه نماييد. توجه داشته باشيد كه بازرگانان نيازهاي ارزي خود را در اين سامانه با عنوان “درخواست خريد ارز” ثبت مي‌ نمايند. به همين منظور بايد اطلاعاتي نظير اطلاعات ارز درخواستي، مشخصات حساب مقصد براي حواله، مشخصات درخواست كننده و … را در فرم اينترنتي مربوطه به دقت تكميل نمايند تا درخواست آن ها در سامانه نيما ثبت گردد. در صورتي كه درخواست آنها با موفقيت در اين سامانه ثبت شده باشد. اين درخواست براي تامين كنندگان مجاز قابل نمايش خواهد شد و آنها بعد از ديدن درخواست ها، قيمت مورد نظر خود را براي تامين ارز پيشنهاد مي كنند. بازرگانان در صورتي كه با قيمت مورد نظر هر كدام از تامين كنندگان ارز موافقت كردند مي توانند به تكميل فرآيند بپردازند تا ارز لازم تامين گردد.

    خريد يا فروش از سامانه نيما

    حال كه با ساز و كار كلي اين سامانه در خريد ارز آشنا شديد بهتر است اين فرآيند را مرحله به مرحله و با جزئيات بيشتري مرور كنيم:

    نحوه تأمين ارز از سامانه نيما ( گام به گام)

    گام اول : شما به عنوان واردكننده در ابتدا بايد وارد سامانه نيما شويد و اقدام به ثبت سفارش كالاي خود نماييد.

    گام دوم : در اين مرحله بايد قبل از مراجعه به بانك، تاييديه ثبت سفارش خود را توسط كارگروه مربوطه در وزارت صمت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي دريافت نماييد.

    گام سوم : در گام سوم مي بايست به بانك عامل مراجعه كرده و براي تامين ارز ثبت‌ سفارش خود درخواست نماييد.

    گام چهارم : در اين مرحله بايد از بانك عامل گواهي ثبت آماري دريافت نماييد اين گواهي حاوي داده هاي آماري ثبت شده مي باشد.

    گام پنجم : بانك عامل از شما تعهدات و وثايق لازم را طلب مي كند كه بايد طبق درخواست، آنها را در اختيار بانك قرار دهيد.

    گام ششم: در اين مرحله بايد مجددا وارد سامانه نيما شده و خريد ارز را از طريق اين سامانه به ثبت برسانيد. همانطور كه در ابتدا اين بخش به آن اشاره شد در قسمت خريد ارز، چند گزينه نظير مشخصات اجمالي درخواست خريد ارز، اطلاعات ارز درخواستي، مشخصات حساب مقصد براي حواله و … قابل مشاهده است كه بايد آنها را با دقت تكميل نماييد.

    گام هفتم : هنگامي كه به عنوان خريدار ارز درخواست خود را در اين سامانه ثبت مي نماييد، صرافان قادر به مشاهده درخواستتان خواهند بود و بر اساس آن پيشنهادشان را مطرح مي سازند. بنابراين شما مي توانيد در اين مرحله پيشنهادات صرافي ها را مبني بر فروش ارز رؤيت نماييد. لازم به ذكر است كه صرافان، ارزي را به فروش مي گذارند كه قبلا از صادركنندگان ارز و از طريق همين سامانه نيما خريداري كرده اند.

    گام هشتم : شما بايد با مقايسه پيشنهادات صرافان يك مورد مناسب را انتخاب نماييد.

    گام نهم: در اين مرحله بايد براي خريد ارز، وجه مربوطه را (به واحد ريال) به حساب صراف مورد نظر واريز نماييد.

    گام دهم : صراف بعد از پرداخت شما وارد عمل شده و ارز را به حساب فروشنده خارجي منتقل مي سازد.

    گام يازدهم : بانك عامل در گام يازدهم، ابزار پرداخت را ثبت خواهد كرد.

    گام دوازدهم : در اين مرحله شما به عنوان وارد كننده (خريدار)، بايد اسناد حمل را به بانك عامل ارائه نماييد.

    گام سيزدهم : بانك عامل اسناد حمل دريافتي را از طريق سامانه نيما به ثبت مي رساند.

    گام چهاردهم : وارد كننده در اين مرحله مي بايست منشأ ارز را ثبت نمايد.

    گام پانزدهم : بانك عامل در اين مرحله اعلاميه تأمين ارز را صادر خواهد كرد.

    گام شانزدهم: بعد از سپري كردن تمامي اين مراحل مي توانيد كالاي خود را از گمرك ترخيص نماييد.

    گام هفدهم: در نهايت مي توانيد از بند تمامي تعهدات رها شده و تضامين خود را از بانك دريافت كنيد.

    شايان ذكر است سامانه نيما با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، داراي پنجره يكسان تجارت فرامرزي گمرك و همچنين دروازه ارزي در يك مجموعه به‌ هم‌ پيوسته ارتباط فرايندي است و صرافي ‌ها و بانك ‌ها در اين سامانه به ‌عنوان واسطه بين منابع و مصارف ارزي فعاليت دارند كه وظيفه اصلي آنها انتقال منابع در حساب ‌هاي خارج از كشور با توجه به مصارف تعيين ‌شده توسط واردكنندگان است.

    خريد يا فروش از سامانه نيما

    • نحوه فروش ارز در سامانه نيما

    در ابتداي مبحث نحوه فروش ارز در سامانه نيما خوب است اين نكته را ياد آور شويم كه خريد ارز از اين سامانه بدون برخورداري از كارت بازرگاني ممكن نخواهد بود، اما اين در حالي است كه امكان فروش ارز از طريق سامانه نيما بدون داشتن كارت بازرگاني ميسر شده است. همچنين گفتني است كسي كه ارز خود را در اين سامانه براي فروش ‌مي‌گذارد، ‌مي‌تواند هر قيمتي براي آن در نظر بگيرد اما ممكن است، خريداري براي قيمت پيشنهادي وي وجود نداشته باشد بنابراين بهتر است ارز خود را با توجه به پيشنهاد ساير صرافان قيمت گذاري نماييد.

    به منظور فروش ارز، تمامي صادركنندگان كالا و خدمات كه در يكي از سه دسته زير قرار مي گيرند مي توانند ارز خود را در اين سامانه به فروش برسانند.

    • صادرات قطعي: به صادركنندگان كالا كه داراي پروانه صادرات هستند مربوط مي شود.
    • پيش‌فروش: به صادركنندگان كالا كه پيش از دريافت پروانه صادراتي اقدام به عرضه ارز خود مي‌كنند مربوط مي شود.
    • صادرات خدمات: اين بخش به جهت فروش ارز حاصل از صادرات خدمات در نظر گرفته شده است.

    لازم به ذكر است امكان استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعي كالا براي كالاهاي گروه ۲ و ۳ وجود دارد. علاوه بر اين فروش مستقيم ارز حاصل از صادرات قطعي كالا به ساير واردكننده‌ هاي گروه ۲ و ۳ ميسر است كه براي اين منظور لازم است محل تامين ارز ثبت‌ سفارش «از محل صادرات» انتخاب گردد.

    همچنين طبق اخبار جديد منتشر شده در خصوص نحوه ساز و كار سامانه نيما، امكان فروش حواله ارزي براي همه اشخاص (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي) در اين سامانه ميسر شده است. به همين منظور لازم است متقاضيان پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت (www.ntsw.ir)، با انتخاب نقش پايه حقيقي يا پايه حقوقي براي فروش ارز خود اقدام نمايند.

    نحوه انتخاب نقش پايه حقيقي يا پايه حقوقي

    افراد معمولي براي عرضه ارز خود در سامانه نيما بايد نقش پايه حقيقي را انتخاب نمايند اما شركت ‌ها و سازمان هايي كه مي خواهند ارز خود را در اين سامانه به فروش برسانند لازم است با انتخاب نقش پايه حقوقي اقدام به اين كار نمايند. به همين منظور در ابتدا بايد با نقش پايه حقيقي وارد سامانه جامع تجارت شده و درقسمت عمليات پايه، مدارك خواسته شده‌ ثبت شركت را بارگذاري نمايند تا پس از بررسي مدارك اين نقش براي آنها اضافه گردد.

    نحوه عرضه ارز در سامانه نيما ( گام به گام)

    طبق آنچه كه گفته شد اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌توانند ارز حاصل از صادرات كالا و خدمات خود را از طريق سازوكار در نظر گرفته شده در سامانه نيما به صرافان واگذار نمايند. در ادامه به مراحل لازم براي فروش ارز در اين سامانه مي پردازيم.

    گام اول : صادركننده ابتدا مي بايست به سامانه جامع تجارت مراجعه كرده و با انتخاب پروانه صادراتي اقدام به عرضه ارز خود نمايد.

    گام دوم: در اين مرحله صرافي مجاز با مراجعه به سامانه سنا مي‌تواند ارزهاي عرضه ‌شده توسط صادركنندگان را مشاهده نمايد و تقاضاي خريد خود را بر روي هر كدام از آنها به ثبت برساند.

    گام سوم : در گام سوم صادركننده پس از مشاهده تقاضاي صرافي برحسب تمايل خود مي‌تواند با يك يا چند صراف وارد معامله شود و ارز خود را به فروش برساند.

    در تصوير زير مي توانيد ساير مراحل ديگر در خصوص فروش ارز به صرافي هاي مجاز از طريق سامانه نيما را مشاهده نماييد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 49
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 897
  • بازدید سال : 1736
  • بازدید کلی : 47746
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی