loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 237
11 زمان : 1399:2

تامين نيازهاي خرد

صرافي ها

صرافي‌ها واحدهاي اقتصادي كوچكي هستند كه نيازهاي خرد ارزي مسافران و شهروندان هر كشوري را سطح خرد برآورده مي‌كنند. اساس كار آن‌ها بدين صورت است كه هر روز صبح نرخ برابري ارزي از طرف بانك مركزي جمهوري اسلامي به آن‌ها اعلام مي‌شود و بر اساس اين نرخ برابري شروع به قيمت‌گذاري ارزهاي مختلف مي‌كنند و در طول روز اين برابري را به‌صورت آنلاين با كشورهاي حاشيه و صرافي‌هاي شهرهايي مانند هرات، دبي و ديگر شهرهاي امارات متحده و يا تركيه سنجيده مي‌شود و نرخ ارز به‌روز مي‌شود. از ديگر خدمات صرافي‌ها ارائه نرخ به‌روز طلا و سكه است كه در حاشيه مبادلات ارزي انجام مي‌شود. با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه شويد.

صرافي‌ها در دوران تحريم

در دوران تحريم‌هاي بانكي و ناتواني بانك‌ها در ارائه خدمات ارزي به بازرگانان و تجار ايراني، صرافي‌ها نقش مهم‌تري در مبادلات مالي با ديگر كشورها ايفا كردند. علاوه بر تامين نياز خرد مردم، بخش عمده‌اي صادرات و مبادلات ارزي بازرگانان ايراني از طرف صرافي‌ها انجام و همچنين بخشي از برنامه و سياست‌هاي دور زدن تحريم‌ها از طريق صرافي‌ها اجرا مي‌شد. از اين رو در سال ۸۸ به بانك‌ها اجازه داده شد تا صرافي‌هاي خودشان را داشته باشند و بدين ترتيب شركت صرافي توسعه صادرات ايران وابسته به بانك صادرات و شركت صرافي بانك ملي نيز براي تامين نيازهاي خرد بازار و مشتريان به‌وجود آمدند و باعث شدند دست واسطه‌ها از بازار ارز كوتاه شود

سياست‌هاي جديد تامين نياز خرد بازار

در ماه‌هاي بهمن و اسفند ۹۶ بازار ارز دچار بحران شد و اين بحران تا سال ۹۷ هم ادامه يافت. قيمت دلار از ۳۷۰۰ تومان به ۶ تا ۷ هزار تومان افزايش يافت و كل اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار داد. مردم صف‌هايي طولاني براي خريد دلار بستند و بحران ادامه داشت تا اين‌كه دولت در روز ۲۵ فروردين ۹۷ تحت عنوان طرح يكسان‌سازي ارز ممنوعيت خريد و فروش فيزيكي ارز را اجرا كرد و باعث بازار معادلات ارزي تقريباً تعطيل شد.

سامانه نيما

بانك مركزي براي تسهيل تامين نيازهاي خرد ارز و ايجاد فضاي امن براي خريداران و فروشندگان ارز، بهمن ماه سال ۹۶ سامانه نيما كه مخفف «نظام يكپارچه معاملات ارزي» است را راه‌اندازي كرد. در اين سامانه متقاضيان خريد ارز درخواست خود را در يك سيستم يكپارچه در اختيار فروشندگان ارز قرار مي‌دهند و فروشنده‌اي كه تمايل به ارائه خدمات دارد، در بستري سالم و رقابتي پيشنهاد خريدار را پاسخ مي‌دهد. بازرگانان نيز مي‌توانند با مراجعه سامانه جامع تجارت درخواست خود را براي تامين ارز سفارش‌هاي غيربانكي ثبت نمايند و پس از ثبت سفارش، اين درخواست به صورت خودكار به سامانه نيما انتقال پيدا مي‌كند.

تامين نيازهاي خرد

يكي از مزيت‌هاي سامانه نيما، دسترسي بازرگانان به تعداد زيادي از صرافي‌هاي بانكي و تضامني است و بدين صورت اين سامانه مي‌تواند رقابت سالمي بين صرافي‌هاي موجود را در تامين نياز خرد در اين سيستم ايجاد كند. اما تا كنون اين اتفاق نيفتاده و صاحبان صرافي‌هاي خصوصي مدعي هستند كه ارزهاي ارائه شده توسط بانك‌ها به صرافي‌ها فقط به صرافي‌هاي تحت نظر بانك‌ها بوده و صرافي‌هاي خصوصي كماكان در نبود ارز و تعطيلي به‌سر مي‌برند.

اين سامانه از تاريخ ۳ ارديبهشت ۹۷ به صورت رسمي شروع به كار كرده و بانك مركزي اعلام كرده كه در نظام ارزي جديد و با بهره‌گيري از سامانه نيما، هيچ واردات رسمي و قانوني بدون رصد و تأييد بانك مركزي درخصوص جنبه‌هاي ارزي آن قابل انجام نيست.

بازار غيررسمي

پس از دستور دولت مبني بر تك‌نرخي كردن دلار و قيمت ۴۲۰۰ توماني آن، عرضه اين دلار به صورت بسيار محدودي در صرافي‌ها انجام شد. از اين رو به‌صورت طبيعي براي تامين نيازهاي خرد بازار غيررسمي به‌وجود آمده كه در آن بر قيمت دلار نظارتي وجود ندارد. از اين رو نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با ايبنا با اشاره به عملكرد بانك مركز در ساماندهي ارزي گفت:‌ «باز بودن ميدان فعاليت صرافي‌ها باعث مي‌شود كه اين واحدهاي اقتصادي بتوانند از ظرفيت‌هاي خود براي ارائه خدمات به صادركنندگان و متقاضيان ارز استفاده كنند.» او با تأكيد بر وجود تقاضاهاي بازار گفت:‌ «ما بايد بژذيريم كه وقتي محدوديت ارزي داريم و نمي‌توانيم تمام تقاضاها را پاسخ بدهيم پس ما قطعاً با سهميه‌بندي و اولويت‌بندي و وجود بازار غيررسمي ارز و نرخ فراتر از نرخ مصوبه مواجه خواهيم شد.»

شركت سپاهان همراه علاوه بر تخصص در امور صادراتي و وارداتي و انجام كليه مراحل اداري و فيزيكي جابه‌جايي بار تجربه‌اي ۲۰ ساله در كار با مقررات و قوانين ارزي، ريالي، باري و حمل‌ونقل كالا دارد كه مي‌تواند با مشاوره‌هاي تخصصي بهترين شرايط صادرات و واردات را باتوجه به محصول به شما ارائه دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 1802
  • بازدید کلی : 47812
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی