loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 212
11 زمان : 1399:2

حمايت سياسي چين

ادامه همكاري چين با ايران بعد از تحريم ها

با توجه به مشكلات اقتصادي پيش رو بر اثر تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران، چين به علت اهميت جغرافيايي ايران و نيز وجود بازار رو به رشد و منابع گسترده انرژي اين كشور همچنان خواهان ارتباط تجاري موثر با ايران است. كشور ايران نيز به علت اين تحريم ها براي حركت موتور رشد اقتصادي خود نيازمند گزينه هاي جايگزين بعد از تحريم هاست و بنابراين از عواقب ناخواسته خروج آمريكا از برجام تعامل بيشتر اقتصادي با كشور چين خواهد بود.

همانطور كه مي دانيد چين از امضاكنندگان برجام است و همچنين در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۱٫۵ ميليون يوآن در جهت نظارت بر پايبند بودن ايران به اجراي برجام در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي گذاشته است. علاوه بر اين چين هميشه بر ضرورت لزوم تعهد همه طرفين به مفاد توافق هسته اي تاكيد كرده است و تمامي اين مسائل حمايت سياسي چين از برجام را نشان مي دهد. در واقع چين يكي از بزرگ ترين مصرف كنندگان نفت جهان است و نفت زيادي نياز خواهد داشت و بنابراين تنش هاي تجاري ايجاد شده توسط آمريكا موجب شده تا دولت چين از تحريم هاي واشنگتن در قبال ايران چندان حمايت نكند و خريداران چيني نفت ايران در برابر تحريم هاي جديد آمريكا مقاومت كنند. همچنين در راستاي مخالفت با تحريم هاي اعمال شده بر عليه ايران، وزارت امور خارجه چين اخيرا اعلام كرده است كه از رويكرد آمريكا مبني بر خروج از برجام حمايت نمي كند، ولي او از هرگونه انتقاد اديگر ز كشوري خاص خودداري كرد.

دولت ايران نيز اهميت ويژه اي به روابط ديپلماتيك موثر خود با چين مي دهد، و در راستاي همين امر مهم، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران پس از خروج آمريكا از برجام در ماه مه، براي جلب حمايت ديپلماتيك بيشتر چين در تلاش است. اين مساله نشان دهنده نقش بسيار مهم چين در سياست خارجي ايران، مخصوصا در زمان تحريم هاي واشنگتن عليه تهران است.

حمايت سياسي چين

تغييرات سياست هاي خارجي چين در قبال حمايت از ايران در برابر تحريم ها

خوشبختانه كشور چين همواره حامي ايران بوده و خواهد بود و با توجه به افزايش روابط تجاري، اقتصادي، سياسي و فرهنگ و نظامي بين دو كشور در چند سال اخير، مي توان اين روابط را با همكاري هر چه بيشتر به نفع پيشرفت هر دو كشور گسترش داد. حجم معاملات تجاري دو جانبه بين ايران و چين در سال هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتيب ۳۳٫۸ ميليارد و ۳۱٫۲ ميليارد دلار بود و اما در سال ۲۰۱۷ با افزايش ۲۰ درصدي به ۳۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار نيز رسيد و اين از نشانه هاي بهبود سرعت روابط بين ايران و چين است.

اطلاعات كميسيون اروپا، در سال ۲۰۱۷ نشان مي دهد چين سهم ۲۰ درصدي در كل مبادلات خارجي ايران داشته است. هم اكنون نيز با وجود فشارهاي آمريكا عليه ايران، چين همچنان بزرگ‌ترين واردكننده نفت ايران باقي مانده است. در سال ۲۰۱۷ واردات نفتي چين از ايران برابر با ۵۷۱,۲۷۵ تعداد بشكه در روز بود. با وضعيت كنوني براي كاهش تاثير دلار آمريكا در تجارت خارجي ايران قرار است چين بتواند هزينه نفت را به ايران با يوآن بپردازد.

همچنين در راستاي خروج آمريكا از برجام و افزايش فشارها به چين براي ايجاد چالش با ايران، سفير پيشين جمهوري اسلامي در پكن با وجود تاثيرگذاري روابط آمريكا و چين بر روي روابط چين با ايران ازگسترش روابط بين دو كشور در بلند مدت و حركت به سوي استقلال يابي از سياست هاي آمريكا سخن گفت.

البته بايد توجه داشت چيني ها با آمريكا بيش تر از ۱۰۰ گروه كاري در زمينه هاي مختلف دارند و حجم روابط تجاري آنها حدود ۵۷۰ ميليارد دلار در سال است. در روابط بين المللي و روابط تكنولوژيكي نيز چيني ها خواهان همكاري با آمريكا هستند، بنابراين رابطه با آمريكا يك ارتباط استراتژيك و اولويت دار براي آنها محسوب مي شود .

بايد گفت چين سياست هاي همكاري هاي بزرگ خود با آمريكا را از چهار دهه پيش اتخاذ كرده و به اجرا درآورده است و هم اكنون نيز اين تعامل و همكاري ها عنصر اصلي راهبرد روابط آمريكا و چين است.

حمايت سياسي چين

كشور چين به عنوان دومين اقتصاد دنيا و همچنين بزرگترين جمعيت دنيا با وسعت سرزمين بسيار بزرگ به شمار مي آيد كه عضو دائم شوراي امنيت نيز هست و در كنار سياست هاي همكاري و تعامل با آمريكا در خيلي از صحنه هاي بين المللي و روابط خارجي سعي مي كند به صورت يك جريان مستقل نيز عمل كند. مي توان گفت چين در پي يافتن مسيري براي تثبيت نقش مستقل خود و مهار كشور آمريكا است.

آمريكا از چين مي خواهد كه محدوديت هايي را در سياست هاي اقتصادي خود با ايران در پيش گيرد بنابر اين اگرچه احتمال دارد كه تحريم هاي اقتصادي آمريكا بر سرمايه گذاري هاي چين در ايران تاثير بگذارد اما با اين وجود همچنان اقتصاد و روابط ايران با چين در يك روند رو به رشد درحال حركت است. البته شايد در كوتاه مدت بي تاثير از روابط چين و آمريكا نباشد اما در بلند مدت بسيار مستقل از آن خواهد بود.

به گفته يكي از اقتصاددانان كشورمان، چيني ها در چند دهه اخير در روابط بين المللي خود از سياست دست به عصا استفاده كرده اند و هيچ گاه سياست هاي تنش زا را كه منجر به تعارض با جامعه بين الملل شود انتخاب نكرده اند. سياست چين با ايران در قبال تحريم هاي آمريكا نيز يك سياست يك بام و دو هوا و براساس منطق هزينه و فايده است كه هم تحريم ها عليه ايران را تاييد مي كند و هم از كشور ما نفت مي خرد. مي توان نتيجه گرفت، دولت چين در طول تاريخ از سياست هاي راديكال و هيجاني دوري جسته و با پي گرفتن سياست صبر و آرامش، مسائل را براي كسب امتيازات بيشتر و رسيدن به اهداف خود، پيش مي برد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 1809
  • بازدید کلی : 47819
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی