loading...

شركت سپاهان همراه

خدمات حمل و ترخيص كالا|صادرات و واردات

بازدید : 202
11 زمان : 1399:2

ايران و عمان

حجم تجاري و روابط بين ايران و عمان

آيا مي دانيد علت توسعه يا عقب ماندگي كشورها در زمينه هاي اقتصادي و تجاري به چه عواملي بستگي دارد؟ آيا ايران مي تواند روابط تجاري خود را با عمان بيش از پيش گسترش دهد؟ آيا تجارت و توسعه اقتصاد ايران با همكاري كشوري مانند عمان ممكن است؟

ايران و عمان

گسترش حجم تجاري ايران و عمان

همانطور كه مي دانيد، در جهان امروز، تجارت و توان توسعه اقتصادي، يكي از مهم ترين شاخص هاي اقتصاد پوياي هر كشور مي باشد. هر چه پتانسيل كشور‌ها براي توليد ،سرمايه گذاري تجاري و افزايش صادرات به ديگر مناطق بيشتر باشد، احتمال موفقيت او در زنجيره اقتصاد جهاني بيشتر شده و قابليت هاي بيشتري براي تجارت بين المللي مي يابد.

همچنان با شركت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخيص كالا ، واردات كالا از چين ، واردات كالا از دبي و حمل هوايي و حمل دريايي كالا همراه باشيد.

از چه راه هايي مي توانيم حجم روابط تجاري خود را با عمان افزايش دهيم؟

يكي از كشورهايي كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور دوست، آن را در ليست همكاران اقتصادي و تجاري قرار داده است، كشور عمان است. اين كشور كه در ايران باستان، يكي از شهر هاي ايران به شمار مي رفت، پس از جدايي از كشور ما، در برحه هاي زماني مختلف، سياست هاي متفاوتي را براي تجارت با ايران اتخاذ كرد.

روابط اقتصادي و تجاري بين دو كشور ايران و عمان ،از سال هاي قبل از انقلاب اسلامي آغاز شد و پس از انقلاب گسترش يافت. شايد علت اينكه دو كشور ايران و عمان مي توانند همپاي اقتصادي خوبي براي يكديگر باشند، قابليت ها و اشتراكات سياسي، نظامي و فرهنگي مشتركي است كه ميان دو كشور وجود دارد.

مهم ترين اصل براي توسعه تجاري و رونق واردات و صادرات ميان دو كشور، توافق آن ها با يكديگر و داشتن پتانسيل هاي متقابل است. اين كشور، به خاطر داشتن مرز مشترك با ايران ،به راحتي مي تواند روابط نزديكي با كشور ما داشته باشد و از اين اشتراك بهره ببرد. عمان كشوري سلطنتي است و درآمد آن به طور عمده از طريق نفت تامين مي شود و پس از كاهش قيمت جهاني نفت، دچار افت و ركود اقتصادي شديدي شد. بنابراين او هم نياز دارد تا از راه هاي ديگري غير از فروش نفت، درآمد و بودجه كشور خود را تامين كند.

كشور عمان براي رسيدن به اين هدف، ۲ روش اصلي را معرفي كرد؛

  • رونق توليد اقتصادي
  • جلوگيري از بيكاري يا ايجاد شغل

يكي از راه هاي رونق اقتصادي در كشورها، افزايش مبادلات تجاري يا صادرات و واردات است كه عمان در اين زمينه با كشورهاي امارات، چين، هند، عربستان، آمريكا، ايران و عراق در ارتباط است. عمده محصولاتي كه عمان به صادرات آن مي پردازد، اقلامي مانند ماشين هاي صنعتي و راكتورها، وسايل نقليه، مصنوعات فلزي، مرواريد، نباتات،محصولات لبني، محصولات پروتئيني مانند گوشت، روغن هاي حيواني، انواع كود و … مي باشد و عمده كالاهايي كه در ليست صادرات ايران به عمان است، در دسته هاي فلزات، مواد غذايي پروتئيني و سوخت هاي معدني هستند.

همانطور كه گفتيم، ايران يكي از كشورهاي مرتبط با عمان است و در سال هاي اخير، روابط تجاري و اقتصادي در بين اين دو كشور رشد زيادي داشته است. كما اينكه در سال ۱۳۸۵، حجم مبادلات بين اين دو كشور ۸۷ ميليون دلار بود و در طي ۱۰ سال، رقم اين مبادلات، ۷ برابر بيشتر شد. اين رقم در سال هاي ۹۶ تا ۹۸ نيز رو به افزايش است و اميد است با رايزني هاي مسئولين، اين دو كشور بتوانند توسعه اقتصادي و تجاري را بيش از پيش تجربه كنند.

خوشبختانه، خط كشتيراني اين دو كشور از راه بندرعباس آزاد و تبادل محصولات و خدمات از اين مسير ميسر گشته است. اين خط كشتيراني، به تازگي از تحريم خارج شده و چندين سال است كه به علت تحريم ها مسدود بوده است. با اين حال، تنها كالاهايي اجازه رد شدن از اين مسير را دارند كه در ليست تحريم وجود نداشته باشند.

علاوه بر واردات و صادرات كالا، كدام فعاليت اقتصادي با عمان امكان پذير است؟

علاوه بر واردات و صادرات كه حجم عمده اي از فعاليت هاي اقتصادي بين ايران و عمان را تشكيل مي دهند، گسترش فعاليت هاي گردشگري از راه هاي ديگري است كه موجب توسعه اقتصادي مي‌شود.

خوشبختانه، با افزايش راه هاي ارتباطي و رونق حمل و نقل بين دو كشور و آسان شدن مراحل دريافت ويزاي ايران براي شهروندان عماني و برعكس، صنعت گردشگري و توريسم نيز مي تواند در گسترش روابط اثرگذار باشد و هر دو كشور را در فرايند تامين بودجه ياري كند.

مقامات اين كشور نيز از گسترش پروازهاي مستقيم بين ايران و عمان گفته اند و اين حجم از روابط تجاري را نيازمند حمل و نقل آسان تر از راه هاي هوايي و دريايي دانسته اند.

ايران و عمان

گسترش تجارت از طريق خط كشتيراني بندر عباس به عمان

علاوه بر اين، فعاليت هاي عمراني و مهندسي ايرانيان بسيار مورد توجه مسئولين تجاري اين كشور قرار گرفته و پيشنهادات عمراني زيادي از سوي اين كشور براي مهندسان ايراني وجود دارد. كارخانه‌هايي مانند كارخانه توليد سيمان كه توسط ايران در اين كشور در حال ساخت است، بسيار در افزايش حجم پروژه هاي مهندسي و مبادلات اقتصادي موثر است.

همچنين، عمان به تازگي پيشنهاد ساخت آزاد راهي توسط ايران را داده كه بودجه آن ۲ميليارد دلار است و مقامات ايراني مربوط در حال رايزني در رابطه با سود و زيان اين پيشنهاد هستند. پروژه هاي مدرن آبي نيز يكي از پتانسيل هايي است كه ايرانيان در ساخت آن خبره هستند و از سمت عمان درخواست هايي براي ساخت اين پروژه ها ارسال شده است.

پيش بيني مي شود با افزايش درخواست هاي تجاري از سمت اين كشور، ايران نيز بتواند بيش از پيش در صحنه هاي اقتصادي ديده شود و توان تجاري خود را به معرض نمايش جهانيان بگذارد. در حال حاضر، عمان به عنوان مركز ثقل فعاليت هاي اقتصادي ايران در نظر گرفته شده و پايگاهي براي عرضه و معرفي محصولات و خدمات ايراني به حساب مي آيد. به نظر مي رسد اين كشور مي تواند براي ايران ،همتايي سياسي نيز باشد. عمان مي تواند در مشكلات منطقه تاثيرگذار و به نوعي شريك استراتژيك ايران باشد و اهداف سياسي مشتركي را با اين كشور دنبال كند.

ايران و عمان

عمان، مركز ثقل فعاليت هاي اقتصادي ايرانيان

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 16

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 64
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 919
  • بازدید سال : 1758
  • بازدید کلی : 47768
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی